Hvem bør forhandle om lærernes tid?

av Lærerråd

 

ArbeidstidDette er ment som et ærlig spørsmål. I en ideell verden: Hvem burde være parter når vi forhandler om lærernes tid?

Fram til 2003 var staten forhandlingspart, så ble dette ansvaret overført til KS, til store protester fra lærerne og deres organisasjoner. Nå ønsker KS å styrke kommunenes råderett over lærernes arbeidstid ytterligere. I Sverige og Danmark har vi sett en tilsvarende kommunalisering av skolen, mens man i Finland har sentralt vedtatte arbeidstidsavtaler.

KS´ forslag til ny arbeidstidsavtale har satt sinnene i kok i den norske lærerstanden, og mange har ment at det er på tide at ansvaret for å forhandle lærernes arbeidstid tilbakeføres til staten. Denne posten er ment som en oppfordring til en mer konkret diskusjon rundt akkurat dette spørsmålet:

Hvis vi tilbakefører forhandlingsansvaret til staten, hva vinner vi? Hva taper vi? Og skulle vi ønske å tilbakeføre ansvaret, hvordan skulle man rent praktisk gå fram for å oppnå dette?

Vi oppfordrer selvsagt alle til å gi sitt besyv med i debatten.

 

Advertisements

4 kommentarer to “Hvem bør forhandle om lærernes tid?”

  1. Kommunesektoren drukner i gjeld (bruttogjeld pr. dato ca. 315 millarder) og gjelda bare øker år for år ser det ut til. Staten på sin side drukner i penger. Valget er vel rimelig lett da. Altså lite eller ingenting å tape. Spørsmålet «Hvis vi tilbakefører – » er litt galt stilt. «Vi» er ikke i noe forhandlingsposisjon her. Ingen politiske partier, kanskje bortsett fra de på ytterste venstre fløy, har signalisert at lærerne skal «tilbake til staten». Noen politikere er kanske på glid her, men dette er tung materie å snu. Selv ikke Utdanningsforbundet sentralt ivrer for dette, så langt jeg har fulgt med.

    • Hei igjen Knut,

      Jeg trengte visst å sove på det før jeg klarte å ta inn over meg rekkevidden av hvordan «plakaten» vår kunne misoppfattes. Vi (i Lærerråd) tenkte altså at plakatens 5 x «vi» var ment å referere til et mye mer kollektiv «vi som samfunn», altså hvordan man i Norge (sammenholdt med varierende løsninger på tilsvarende spørsmål i våre naboland) bør organisere akkurat denne konkrete prosessen som forhandlinger om læreres arbeidstid er: Hvem er vi som samfunn best tjent med at er parter i forhandlingene.

      Av dette følger dermed også det tredje spørsmålet, nemlig (og forutsatt at «vi», i fellesskap, og for eksempel manifestert gjennom store og små og mer eller mindre formelle initiativ, fra for eksempel politiske partiers lokallag, fagforeninger eller grasrotaksjoner, faktisk ønsker å tilbakeføre forhandlingsansvaret til staten) hvordan man rent praktisk går frem for å oppnå dette.

      Det var et samlet Storting som i 2003 vedtok at KS skulle være forhandlingspart for lærerne. Hvis noen av oss tenker at denne beslutningen bør reverseres, blir jo spørsmålet hvordan man best, rent praktisk, kan gå frem for å få våre tillitsvalgte på Stortinget til igjen å stemme over denne saken, og da ideelt sett med et annet utfall enn den gangen.

      Jeg ser nå at det er mer enn rimelig å forstå dette slik du har gjort det, kanskje til og med en mer naturlig tolkning enn det som var vår intensjon. Så det får vi bare ta til etterretning (som man gjerne sier når man egentlig bare planlegger at man skal glemme noe, men her mener jeg det altså. Lover.)

  2. I slike spørsmål er det lett å falle i pragmatisme-fella. Med det mener jeg at man appelerer til menneskets ego ved å spørre «Hva vil jeg tjene på?» Ut fra det gis det svar som kun er taktisk motivert. «Hva sikrer meg og mine interesser ?» må vike for et prinsipielt standpunkt. Da ser jeg to løsninger: 1) Staten overtar personalansvaret for lærerne (og alle andre ansatte i skoleverket) og tar dermed denne oppgaven fra kommunene. 2) Kommunene har alt personalansvar og også finansieringsansvar. Den første sørger for at staten som har erklærte ambisjoner for grunnopplæringa, også må sørge for at den blir kvalitativ god. Denne ambisjonen kan også oppfylles dersom staten sikrer kommunene en forutsigbar finansiering av grunnopplæringa. Det viktigste argumentet for at kommunene skal ha ansvaret for grunnopplæringa (inkl. lærerne), er at kommunen har ansvaret for alle 1.linjetjenester fra «0 – 100 år». Dette gir mulighet for å se et menneskeliv som en helhet – og som må være en ansvar for et levende lokaldemokrati.

  3. Interessante klargjøringer. Jeg synes også at tiden er moden til å begynne å snakke om denne saken. I den forbindelse har jeg søkt etter informasjon om hvorfor staten ble forhandlingsmotpart i første omgang, og om når dette hendte. Er det noen som kan hjelpe meg med dette søket?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: