I en tid hvor alle har en drøm om læreren, er det kanskje lett å glemme at skolen verken lever, eller kan levere, av lærere alene. Heller ingen lærer er en øy, men derimot både delaktig i og avhengig av noe som er større enn en selv: kolleger og ledelse, rammer og ressurser. Så når resten av verden fritt proklamerer sine drømmer for den gode læreren, vil nok den gode læreren i sitt stille sinn drømme litt om de gode rammevilkårene, og den gode ledelsen.
I vårt neoføydale skolelensvesen – hvor kunnskapskongen har gitt sine skoleeiervasaller tilnærmet full råderett over hvert sitt landområde (mot et løfte om å bidra med en klekkelig sum «resultater» hver gang landet er truet av ytre PISA-fiender) – er det naturlig nok ikke uviktig for den enkelte lærer hvordan skoleeier skjøtter sitt embede.
Så derfor Twitter-spurte vi de mange drømmelærerne der ute om de hadde noen tanker om hvordan drømmeskoleeieren bør være. Her er litt av responsen:
Er det noe som mangler? Hvordan ser din drømmeskoleeier ut?
Legg igjen en kommentar