Vikarforelderen: Her er noen lekser som jeg hadde ønsket at datteren min hadde fått da hun gikk på småskolen

av Lærerråd
Mikrometeoritt, funnet i Nordmarka. Bildet fra Forskerfabrikken.

Mikrometeoritt, funnet i Nordmarka. Bilde fra Forskerfabrikken.

Denne vikarposten kommer fra Toove, som er en utenom det vanlige engasjert forelder, og som har gjort seg noen tanker om hvilke lekser hun skulle ønske at skolen ga. Toove blogger til vanlig på Ta ansvar for deg selv.

Finn et flatt sted ute i bakgården eller i en hage, kanskje oppå et bord. Fei det nøye. Kanskje du til og med kan legge et hvitt laken der. Se etter hver dag om det faller ned en meteoritt der. De er ikke mer enn en millimeter eller to.

Gå ut om kvelden når det er mørkt med en voksen og se etter stjernen Betelgeuse, som kanskje ikke fins nå mer, selv om vi kan se den, og den samiske jegeren og storoksen.

Gå ut om natten og se på himmelen. Et eller annet sted tar verdensrommet slutt. Verdensrommet er krumt. Se ut og tenk på hva du tror er utenfor.

Bildet er fra Geirs hytteblogg http://geir2m.blogspot.no/2011/01/fin-stjernehimmel-i-kveld.html  Linker under bildet. Dere ser en rad på skrå med tre stjerner. Det er Orions belte. Litt til venstre et godt stykke over er det en stjerne som lyser kraftig. Det er Betelgeuse. Eller altså restlyset etter Betelgeuse.

Vi ser en rad på skrå med tre stjerner. Det er Orions belte. Litt til venstre, et godt stykke over, er det en stjerne som lyser kraftig. Det er Betelgeuse. Eller altså restlyset etter Betelgeuse. Bildet er fra Geirs hytteblogg.

Prøv å finne ut når gjessene flyr sørover, og vær klar til å følge med når det skjer. Finn ut i hvilken retning du må se og omtrentlig tid på dagen. De lokale fugletitterforeningene kan hjelpe. Her er det kart over andre fuglevenner observasjoner av fugl.

Øv dere på å plystre en fuglelyd. Inspirasjon her og her.

Bildet er hentet fra fuglevennen.no

Bildet er hentet fra fuglevennen.no

Finn et fuglereir i nærområdet og følg med på hva som skjer.

Gå ut om kvelden den 25. august i nærheten av et skogholt der det er flaggermus. Ta med lommelykt og små brødsmuler eller bittesmå kjøttbiter (fra pålegg for eksempel). Kast maten opp i lufta og se om du klarer å se flaggermusa. De flyr veldig fort. 25. august er den internasjonale flaggermusdagen.

Diskuter med en voksen om katter og kakerlakker har sjel.

Fang et insekt for å mate klassens kjæledyr – forutsatt at dere har et kjæledyr som spiser insekter …

Alle gutter må late som om de er jenter en hel dag, og alle jentene må late som om de er gutter. Lek gutteleker/jenteleker.

Kosebamse.

Kosebamse.

Pass på klassens kosebamse og skriv/få hjelp til å skrive hva dere gjorde i boka til bamsen. Legg bamsen i fryseren mellom hvert hjemmebesøk for hygienens skyld.

Snakk med en voksen og finn et begrep som fins på et annet språk, men ikke på norsk (si ifra om at det kanskje ikke er mulig for alle å klare denne leksa, men prøv likevel!).

Snakk med en voksen og finn et begrep som fins på norsk, men ikke på et annet språk. For eksempel fins enheten et døgn bare på de nordiske språkene, mens ordene å kose seg eller å hygge seg ikke fins på så mange språk. Og naturligvis ord for vinteridretter.

Prøv å finne et fint ord på norsk eller et annet språk som du synes at folk i andre land bør lære seg. Snakk også om ord som reiser. Ombudsmann er et norsk ord som nå brukes på engelsk. Ordet bag for veske er et norrønt ord som ble glemt i Norge, men som nå har kommet tilbake via engelsk. Det samme gjelder ordet å skåre (å skjære hakk i bordet for å holde skår). Ordet bever kommer fra sanskrit for brun. Ordet solbærtoddy kommer fra hindi toddy for palmevin. Er det spesielt fine ord?

DNA

DNA.

Mål opp hjemme hvor langt omtrent to meter er. Høye menn er omtrent to meter. Se på huden din. Der kan du se små firkanter. Det er hudceller. Inni der er det to meter lange DNA-tråder. Prøv å tenke deg hvordan det kan gå an.

Kjenn på noe hardt. Hvor går grensa mellom det du tar på og deg selv? Hvordan kan det ha seg at du kan kjenne på ting selv om det nesten bare er hull?

Se på en potteplante og et dødt insekt. Diskuter med en annen hvordan du kan vite at insektet er dødt mens potteplanta lever.

Tarmer.

Tarmer.

Om kvelden når elevene skal sove, må alle kjenne etter om de kan kjenne at tarmene beveger seg.

Dra et sted det er utsikt, og tenk dere hvordan det var i steinalderen, med eike- og bøkeskog over det hele.

Lag et slektskart ut fra en av tippoldeforeldreparene dine. Tegn hvor mange barn, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn de fikk.

Se på Newton eller Schrödingers katt med en voksen.


Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: