Gjentatt avliving: karakterer på barnetrinnet

av nherleiksplass

Det er på tide å ta et faglig oppgjør med dette omdiskuterte temaet. Gjennomlesning av kommentarer på den uformelle spørreundersøkelsen Jens Stoltenberg foretok seg på facebook (https://www.facebook.com/questions/10151512691368581/), viser et tydelig behov for forskningsbaserte argumenter. For mange baserer meningene sine på personlige erfaringer, og det skaper en uheldig debatt. Karakterer på barnetrinnet er dessuten et hett tema for partipolitikerne.

Både Fremskrittspartiet (FRP) og Høyre har tydelig hevdet at de ønsker innføring av karakterer på barnetrinnet:

FRP ønsker: Gjennom karaktersetting i orden og oppførsel fra tredjeklasse, og i grunnleggende fag fra femteklasse, vil den enkelte elev og dennes foresatte på en enkel og lettfattelig måte kunne følge den sosiale og faglige utviklingen. (Handlingsprogram 2009-2013)

Høyre ønsker: (…) innføre karakterer fra 5. trinn. (Stortingsvalgprogram 2013-2017)

Slik det blir hevdet fra stortingets talerstol, vil FRP fortsatt opprettholde de nåværende ordningene med faglige tilbakemeldinger. Noe som i og for seg høres bra ut, men forskning viser at å gi faglige tilbakemeldinger sammen med karakterer, faktisk gir lavere læringsutbytte enn kun tilbakemeldingene alene (Black & William, 1998; Crooks, 1998; Page, 1958). Karakterer som læringsfremmende verktøy i seg selv har dessuten signifikant svakere effekt på læring enn tilbakemeldinger (Hattie, 2009). Karakterer i seg selv viser grad av måloppnåelse, men sier lite om læringsprosessen og hvor elevene skal videre. Dette kalles summativ vurdering, og står i kontrast til  formativ vurdering, også kalt vurdering for læring.

Vurdering for læring skal ivareta alle deler av læringsprosessene som finner sted. Derfor må tilbakemeldingene knyttes til elevenes mål, nåværende oppnåelse og hvor de skal videre. På den måten må tilbakemeldinger knyttes til alle aspekter av en læringsprosess, og ikke kun evaluere elevenes sluttferdigheter (Hattie & Timperley, 2007).

Med andre ord er det lite belegg for å hevde at en eventuell innføring av karakterer på barnetrinnet vil være gunstig for elevene (og lærerne). Selvfølgelig kan vi trekke inn motivasjonsaspektet knyttet til ytre stimuli (karakterer), men det får bli i et annet innlegg.

Referanser:

Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5(1), 7-75.

Crooks, T. J. (1988). The impact of classroom evaluation on students. Reviews of Educational Research, 5, 438-481.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

Hattie, J. (2009). Visible learning A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement Routledge 2 park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX 14 4RN.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: