Vikarlæreren: Gi bort dine beste ideer!

av Lærerråd
Halvor Thengs, lærer og ATV for Utdanningsforbundet.

Halvor Thengs, lærer og ATV for Utdanningsforbundet.

Denne vikarposten er skrevet av Halvor Thengs, lærer og arbeidsplasstillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved Dalane videregående skole i Egersund. Halvor underviser i norsk, engelsk og fransk.

Hvorfor skal lærere dele undervisningsopplegg og gode ideer med hverandre? Er begrepet «del og bruk» et uttrykk for ren altruisme? På ingen måte.

Jeg hadde nylig gleden av å delta på et seminar i Stavanger i regi av stiftelsen IMTEC og Skolelederforbundet. Hovedtaler var Andy Hargreaves, professor i sosiologi ved Boston University, og leder ved lærerutdanningen ved Boston College. Tema var Hargreaves’ bok Professional Capital, skrevet sammen med Michael Fullan, som kort oppsummert legger sammen humankapital, sosial kapital og det forfatterne kaller Decisional Capital til et begrep som favner lærerprofesjonens ulike og varierte ferdighetskrav: Profesjonell kapital. I tillegg til spark mot standardiserte prøver – «Don’t go the Oslo way!» – og kritikk av private hedgefond som skoleeiere i Sverige, snakket Hargreaves engasjert om hvordan lærerkollegiet som kollektiv på best mulig måte kan bevege seg fremover.

Professor Andy Hargreaves.

Professor Andy Hargreaves.

Det Hargreaves kaller Professional Capital, profesjonell kapital, tangerer på mange områder Utdanningsforbundets profesjonsetiske plattform. Den anerkjenner utøvelsen av læreryrket som teknisk sofistikert og utfordrende. Læreryrket krever lang utdanning, perfeksjoneres gjennom kontinuerlig utvikling, og innebærer å daglig ta valg i og utenfor klasserommet med basis i lærerens formelle utdanning og arbeidserfaring. I tillegg – kanskje som det mest interessante punktet for denne teksten – beskriver Hargreaves god undervisning som «a collective accomplishment and responsibility».

Min oppfatning av det kollektive ansvaret har frem til nå vært entydig knyttet til idealer om nettopp det kollektive: Om skolebasert utvikling der et gitt kollegium beveger seg fremover fordi (ideelt sett) alle bidrar med sitt for å løfte kvaliteten i læringsarbeidet. Deling passer i dette bildet som en solidarisk handling som løfter kollegiet lokalt – samt det digitale kollektivet, i utstrakt forstand.

Samtidig utfordret Hargreaves tankesettet mitt på ett område. Jeg har lenge slitt med å legitimere deling ut over det som har med det kollektive å gjøre. Motforestillingen hos mange har vært: Hvorfor skal jeg dele mitt, når jeg ikke får noe igjen for det? Argumentet mitt har til nå vært: Fordi det er din fordømte plikt som del av et større kollegium! Andy Hargreaves ga meg et nytt argument: Del for din egen del.

Professoren fra Boston University viste til Singapore, der læreryrket er høyt verdsatt og ansett. Der er idealet «collaboration AND competition». Samarbeid og konkurranse. Den solidariske samarbeidsånden – og læreryrkets status som sådan – handler på den ene siden om at singaporerne setter nasjonens beste høyt. Kvalitet i skolen er å anse som viktig for nasjonens positive utvikling. Samtidig er samarbeid og delekultur anerkjent som viktig på et individuelt plan. Hargreaves oppsummerer slik: «We give away our best ideas because that makes us have to keep inventing new ones.» Gir du bort dine beste ideer, må du finne på noe nytt i neste omgang. Du tvinges til å strekke deg som lærer, fordi så lenge du – og alle andre – er i utvikling og jobber for å bli bedre, holdes kravene til kvalitet i undervisningen og faglig oppdatering oppe.

Gi bort dine beste ideer! oppfordrer Halvor Thengs.

Gi bort dine beste ideer! oppfordrer Halvor Thengs.

Lærere er en mangfoldig yrkesgruppe, men skolebasert utvikling i en teknologisk fremskreden tid bør ha deleprinsippet som en selvskreven del av det å heve kvaliteten på læringsarbeidet. Nå kan en altså dele både som del av et solidarisk kollektiv og som individ i utvikling. Deling vil kunne fremme din egen og andres profesjonelle utvikling. Med Hargreaves’ egne ord: «You improve as a teacher, simply because of who your colleagues are.»

Det må påpekes at deling – uansett om den primære drivkraften er det kollektive eller det individuelle – vil ha de beste forutsetningene i et miljø der den profesjonelle kapitalen verdsettes. Hargreaves kritiserer det han kaller Business Capital-synet på undervisning, som legger mindre vekt på lærerens profesjonalitet og mer på måling og testing. Professoren advarer blant annet mot utviklingen i USA og Sverige. I USA er klimaet i skolen nå så vanskelig at den gjennomsnittlige læreren bare har vært i jobb i et drøyt år. Utskiftingene på grunn av utbrente og lite verdsatte lærere er et demokratisk problem som vi i følge Hargreaves for all del må unngå.

Så, hvorfor skal lærere dele undervisningsopplegg og gode ideer med hverandre? Spørsmålet er forhåpentligvis helt meningsløst om kort tid (kanskje er det det på enkelte arbeidsrom allerede), men det finnes altså fullgode argumenter både for den kollektive og den individuelle tankegangen. Gi bort dine beste ideer!

Kilder:
Fullan, M. & Hargreaves, A. 2012. Reviving Teaching With «Professional Capital» (pdf). Education Week.
Hargreaves, A. 2013. Professional Capital. Transforming Teaching in Every School (pdf). IMTEC.

Advertisements

4 kommentarer to “Vikarlæreren: Gi bort dine beste ideer!”

  1. Singalesere er for ordens skyld den største etniske gruppen på Sri Lanka.

  2. Singaporeanere bor i Singapore, singlesere bor i Sri Lanka. Singaporeanerene består av ca. 75% kinesere, nest største etnisk gruppe er fra Malaysia….

  3. Ai ai, den snek seg uoppdaget forbi korrekturen gitt. Er rettet nå (men tror vi går for «singaporerne», siden det var den anbefalte formen fra nob).

    Takk!

  4. It’s very effortless to find out any matter on net as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this
    website.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: