Vikareleven: Det lovbrytende politiet

av Lærerråd
Kristoffer Hansen, leder av Elevorganisasjonen i Akershus.

Kristoffer Hansen, leder av Elevorganisasjonen i Akershus.

Dagens vikarinnlegg er skrevet av Kristoffer Hansen, elev ved Nesodden videregående skole og leder av Elevorganisasjonen i Akershus.

Du kan lese flere innlegg på Lærerråd om skolenarkotikaaksjoner her

18. mars 2013. Akershus fylkesting vedtar at dersom hundesøk i skolen skal forekomme, må elever signere et samtykkeskjema. Er eleven under 18 år, må også foresatte signere, og dersom en ønsker å reservere seg fra hundesøk, skal dette kunne gjøres uten at det skal få konsekvenser for eleven.

8. mai 2013. Tre uniformerte mennesker tar med seg en svart hund inn på Vestby VGS. De har alliert seg med en på innsiden, så de spaserer inn uten problemer. Uten forvarsel blir elevene i kantina sniffet på, mistenkeliggjort, av hunden til de tre forbryterne. Naturligvis forlater mange elever kantina, slik man vanligvis gjør når noen bryter loven. Igjen i kantina blir det sittende ca. 30 vitner, noen fordi de ikke tør reise seg og gå, andre fordi de liker spenningen. Å ringe nødnummeret nytter ikke i dag.

Ikke misforstå, Elevorganisasjonen er på ingen måte fornøyd med at narkotiske stoffer forekommer i skolen. Vi forstår også foreldre som ønsker å beskytte barna sine. Jeg mener bare at dette ikke er riktig måte å gjøre det på, og tatt i betraktning at det nå finnes vedtak som fjerner all tvil om det er ulovlig å gjøre dette, mener jeg vi må bruke ressursene på faktisk forebyggende arbeid.

Narkohundekvipasje. Som bryter loven for å forebygge lovbrudd?

Narkohundekvipasje. Som bryter loven for å forebygge lovbrudd?

På Twitter bekrefter fylkespolitiker Sebastian Langaas (H) det åpenbare: «Politiet skal følge retningslinjene vi har vedtatt». Rektorene og politiet er tydeligvis ikke enige i dette. Skolen svarer med at denne razziaen var en «rutinekontroll», uten å redegjøre for noen lovhjemmel. Skolen sier også at så lenge politiet ønsker å gjennomføre slike aksjoner, er det greit. Gjennom mange år i skole har vi lært at lover er til for å skape trygghet i samfunnet. Hvordan skal vi da forholde oss til rektorer som forhindrer denne tryggheten?

I formålsparagrafen til opplæringslova står det blant annet at skolen skal møte elevene med tillit og respekt, elevene skal lære å tenke kritisk og opplæringa skal bygge på verdier som er forankret i menneskerettighetene. Skal vi da måtte akseptere at rektor åpner dørene for sniffende hunder, som krenker våre rettigheter? Og hvilket forhold får lovlydig norsk ungdom til et politi som utøver sivil ulydighet?

Advertisements

6 kommentarer to “Vikareleven: Det lovbrytende politiet”

  1. Hva er dette for noe tull da? Sniffende hunder som krenker våre rettigheter? Dette er jo bare så morsomt og ironisk å lese. Syns det er bra jeg at politiet tar uventede turer for å se om personer på skolen vår bruker middler. Er jobben til politiet å passe på samfunnet, så er jo åpenbart at skoler er en del av det. Hvem er det som blir redde av en liten hund og to politibetjenter da? – er jo bare de som bruker stoff som burde reagere på dette. Og Nesodden ungdommen er jo ikke 100% lovgyldige 🙂 det vet dere alle innerst inne. Nesodden har vært i flere år et narkotikasted, ettersom det er nærme Oslo, bekreftes helt siden min bestemor fylte 20 år her ute, hun er snart 90 nå. I tillegg driver vel nesten all nesoddungdom å drikker før 18 årene, skal politiet ikke få lov til å sjekk ut de private festene heller da?

    I flere år har politiet samarbeidet med skoler for å gjøre en slutt på tidlig kriminalitet så fort som mulig, hvorfor er dette noe negativt? Ser ikke vitsen å lage noe sak om at politiet er en tur på skolen 1 gang hver 3. mnd… så unødvendig.

  2. Jeg blir ganske oppgitt over Elevorganisasjonen i denne saken. At det er narkotika på videregående skoler i oslo og akershus er vel udiskutabelt. Vil vi ha det? Selvsagt ikke.
    Rettighetene til elevene som ønsker en narkotikafri skole er mye viktigere enn all verdens hylekor som av en eller annen grunn mener menneskerettigheter blir brutt hvis det gjøres slike forebyggende tiltak.

    En elev reddet fra et liv med narkotika er verdt prisen av at noen skal føle seg krenket fordi de ikke hadde blitt varslet på forhånd om at politiet kommer på besøk med narkotikahund.

    Så kjære Elevorganisasjon. Ta to skritt tilbake og tenk!

    Hilsen lærer på videregående i Oslo

    • Dette er et brudd på et stortings- og fylkesstingsvedtak, politikerene vil ikke ha dette, elevene vil ikke ha dette, juristene vil ikke ha dette. Vi har tre statsmakter, og det er ikke politiets (eller rektors) oppgave å lage lover, det er regjeringen.

      • Politiet representerer Statens voldsmonopol, og vilje, når det kommer til håndhevele av vedtatte lover (og statens vilje) Viss politiet «bryter» med den vedtatte vilje er det et tydelig tegn på at den vedtatte vilje ikke er den ønsket utøvde vilje. Så spørsmålet EO bør stille seg er: Er dere sikre på at den politiske støtten dere har fått mot disse aksjonene er reell

        Til slutt: teknisk sett har vi ikke tre uavhengige statsmakter i Norge. Parlamentarismen har vært praktisert siden 1884, og den ble skrevet inn i Grunnloven i 2007. Den parlamentariske modellen innebærer at regjeringen (den utøvende makt) står til ansvar for Stortinget (den lovgivende makt). Regjeringens oppgave er å foreslå lover, det er Stortinget som vedtar dem.

  3. Irrelevant om man syns det er en god sak eller ikke. Det er ikke lov, ferdig med det! Så kom ikke her med at det er fornuftig og at politiet bare burde fortsette med det. Det blir det samme som å si når man blir stoppa for å kjøre 150km/t i en 60km/t sone. Du kræsja ikke, så du burde ikke miste lappen. Selvfølgelig mister du lappen, fordi det er ikke lov. Så for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, NARKORAZZIA ER IKKE LOV!!

  4. Dette er absolutt relevant! Hvis man har en regjering som går i mot seg selv, kommer den til å falle…

    Spør ikke spørsmålet, om det er verdt å ofre menneskerettigheter for å redde en ungdom fra et liv med narkotika.
    Spør heller hvorfor man vedtar slikt, og likevel ikke forholder seg til det. Da behøver man vel egentlig ikke i teorien å holde seg unna narkotiske stoffer heller, fordi man syns det er verdt å ha et liv med rus.. Dette er rett å slett helt på tryne..

    Har man har et vedtak, så kan man som elevorganisasjonsleder, politiker, politi, lærer eller elev forvente at de skal overholdes. Vi er Norge allesammen, og uten fungerende rettigheter og/eller lover så blir det konsekvenser. Det er spørs hvem det går utover, men en ting er sikkert. Har man litt makt godtar man ikke at det går utover en selv…

    Alt i alt, bør man ikke ha rus på skole, men løsningen er ikke å bryte loven for å avskaffe det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: