Nils-Jakob Herleiksplass

av nherleiksplass

544250_10152444689940221_1582380378_nDet var en spent, avdanket sivilingeniør-student som møtte opp på det nye campus Bakkenteigen i 2010. Lærerutdanning hadde aldri virket særlig fristende, og dette kom til å et lettfattelig studium. Aldri vært politisk engasjert, aldri skolepolitisk engasjert, aldri engasjert i det store og det hele. Likevel var det læreryrket jeg hadde tenkt å begi meg ut på. Etter to uker med observasjonspraksis i 8. klasse var jeg fortsatt ikke sikker på om dette var veien å gå. Det var i oktober 2010 at jeg for første gang ble introdusert for vår studentorganisasjon, Pedagogstudentene, og etter en helg med nye inntrykk og nye venner, var jeg solgt. Med full av motivasjon for å bli verdens beste lærer, var arbeidsmoralen på topp! Grunnskolelærerutdanningen har bestått av mange oppklarende øyeblikk. Det svartmalte bildet mange prøver å gi av skolen, har falmet. Inntrykket av at lærere er en yrkesgruppe med altfor mye ferie, er bare et svakt minne. Men står idealene våre like sterkt? Takket være min eminente PEL-foreleser, Mattias Øhra, har jeg alltid visst hvilke idealer skolen skal bygge på. Skolen skal ifølge Gunn Imsen; formidle god allmennkunnskap (det reproduktive siktemålet, den skal hjelpe elevene i deres individuelle vekst og utvikling (det identitstsskapende siktemålet),  den skal forsyne det moderne samfunnet med den kompetansen det trenger (det produktive siktemålet), og den skal bidra til å skape likhet og likeverd mellom mennesker (enhetsskolentanken). 

I skyggen av PISA, TIMSS, PIRLS, OECD, LOL, OMG, YOLO osv, står disse idealene fortsatt sterkt i min lærerryggrad. Men jeg etterspør en profesjon som står opp for disse idealene, og blir hørt på, lyttet til og forstått. Jeg ønsker som kommende lærer å holde fast ved idealene, når det blåser som verst. Jeg ønsker meg en samlet profesjon med felles grunnprinsipper og etiske retningslinjer. Jeg ønsker meg en jevnere maktbalanse mellom profesjonen og styresmaktene. Jeg ønsker meg tid og profesjonelt handlingsrom til å være lærer.

Twitter: @nherleiksplass

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: