Makt og metodefrihet i skolen

av Eivind Solfjell

Norske lærere har metodefrihet, ikke sant? Det er i hvert fall slik vi liker å tro at det er.

Det er sikkert mange som lurer på (i) hvordan Rogaland fylkeskommune ensidig kan kreve fra alle sine videregående skoler at en stor del av vurderingen av skriftlige elevarbeider skal skje anonymt, mot lærernes og lærerorganisasjonenes vilje; (ii) hvorfor ikke denne beslutningen bryter med idealet om læreres metodefrihet, som i hvert fall i den norske idéverdenen om skole virker å ha overveldende bred oppslutning; og (iii) hvordan det kan ha seg at den norske regjeringens minister for utdanning ikke har mer innflytelse over utdanning enn at hun må nøye seg med å  «oppfordre» og «råde» lokalpolitikerne i Rogaland til å besinne seg i denne saken.

Svaret er at det er faktisk sånn det er i Norge. I hvert fall om vi skal tro OECD, som har undersøkt hvordan beslutningsmyndighet er fordelt mellom forskjellige nivåer i utdanningssystemet. Det er kanskje ikke overraskende at de fant at kommune og fylkeskommune (det vi presist har valgt å kalle skoleeier) har mye makt – på bekostning av skolene og deres lærere og ledere på den ene siden, og departement og direktorat på den andre. Derimot er det kanskje mer overraskende at denne makten – igjen, ifølge OECD – også gjelder det OECD har kalt «organisation of instruction», som innbefatter følgende områder:

student admissions; student careers; instruction time; choice of textbooks; choice of software/learningware; grouping of students; additional support for students; teaching methods; day-to-day student assessment. (Education at a Glance, s. 510)

Som vi forstår: OECDs kategori «undervisningsmetoder» («teaching methods») er en underkategori av organisation of instruction; likevel inkluderer vel den norske forståelsen av metodefrihet også friheten til å styre for eksempel den daglige vurderingen av elevene, valg av pensum, valg av programvare, gruppering av elevene, og mer – altså samlet sett en relativt stor del av kategorien organisation of instruction.

Det øverste av de fire diagrammene under viser andelen av beslutninger rundt organisering av undervisning som tas på de forskjellige nivåene som styrer skolen, i landene OECD har undersøkt:*

Fra rapporten , side . Hele rapporten kan leses her.

Fra rapporten «Education at a Glance 2012: OECD indicators», side 504. Hele rapporten kan leses her

Som vi ser: Brorparten av beslutninger om organisering av undervisning tas på skolenivå i en stor majoritet av landene som er undersøkt; i Norge er situasjonen motsatt.

Legg også merke til at – selv om Norge kommer nest dårligst ut på det første av disse fire diagrammene – er det likevel rundt organisering av undervisning at det i Norge er mest makt på skolenivå; på de tre andre domenene skjer beslutningene ifølge OECD i enda større grad på andre nivåer enn på skolenivå, og da i overveiende grad av skoleeier – som igjen forklarer hvorfor ministeren er så handlingslammet når skoleeier har fattet sine beslutninger i viktige saker.

Det er mange spørsmål jeg kunne ønske å stille med utgangspunkt i disse diagrammene; la meg likevel nøye meg med ett:

Har vi, i Norge i dag, et tilstrekkelig samsvar mellom hvem som har makt over skolen, og hvem som har kompetanse om skolen?

*Merk at OECD her utelukkende beskriver tilstanden i lower secondary education, altså det som tilsvarer den norske ungdomsskolen. Det er mulig at situasjonen er annerledes på andre nivåer, men her og nå kommer jeg ikke på noen grunner til at det skulle være slik (selvsagt bortsett fra at skoleeierfunksjonen flyttes fra kommune til fylkeskommune).

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: