Hvor er respekten for skolen?

av Eivind Solfjell
Debattens Erik Wold. For inspirasjon til den rette effekten når du innatleser sitatet til venstre.

Debattens Erik Wold. For inspirasjon til den rette effekten når du innatleser sitatet til venstre.

Tema for kveldens Debatten på NRK1 ser ut til å være «respekt for skolen». De som følger med på NRK tv i dag, vil sikkert ha fått med seg oppsparket fra debattleder Erik Wold, samvittighetsfullt transkribert her (legg til så mye Wold-patos som du bare makter):

Hvor er respekten for skolen, når foreldre tar barna ut på ferie akkurat når det passer dem, og hva når elever skulker for å dra på konsert, og rektor flytter tentamen på grunn av tenåringsidolet Justin Bieber?

Det siste først, siden det umulig hadde blitt Debatt uten: Vi har vel alle ledd litt de siste dagene av Ålesund-skolenes knefall for sine tenåringsjenters tilbedelsestrang, kanskje vært litt beskjemmet etter at saken ble plukket opp av og harselert med på CNN, og tenkt at dette ser da litt feil ut. Likevel: Dette er altså skoler som var kommet i en vanskelig situasjon – jentene hadde latt tentamen være tentamen og dratt okkesom – og valgte å bite i seg litt stolthet, og løse dette pragmatisk. Som rektor Roar Aasen ved Blindheim ungdomsskole i Ålesund sier til Aftenposten:

Vi la planen om disse prøvene allerede ved skolestart, men så etterhvert at det ble veldig mange som søkte seg fri. Det er ikke slik at vi synes det er greit at en konsert går foran prøver på skolen, men til slutt valgte vi likevel å flytte tentamen en uke frem tid.

Altså: Vi synes vel ikke at det er helt greit, men vi gjør det beste ut av en vanskelig situasjon.

Slik kunne det også ha endt. Men så (i antagelig omtrent følgende rekkefølge) ble saken plukket opp av media/reagerte lokalpolitikerne og gikk ut i media/spurte media hva rikspolitikerne mente om dette, og så er det plutselig så stort at det må Debatteres.

Og det gjør seg sikkert bra på tv. Men hvor heldig er det egentlig, sånn generelt sett, når lokale beslutninger – sikkert vanskelige, sikkert ikke alltid perfekte, gjerne pragmatiske – blir gjenstand for offentlige omkamper, med profilerte lokal- og/eller rikspolitikere i hovedrollene? Det kan i hvert fall ikke gjøre jobben som skoleleder lettere – en rolle hvis makt og myndighet skoleeier og etat allerede har vingeklippet nok som det er.

Mange husker sikkert saken om bønnerom på noen videregående skoler i Oslo (som jeg mente litt om her). En rektor hadde fått en forespørsel fra noen av sine elever om de kunne bruke et rom til bønn i fritimer og friminutt. Det fikk de – og der kunne saken ha endt. Men så fikk en profilert lokalpolitiker høre om dette, fant ut at det var snakk om muslimer som skulle be, og som visstnok drev og krevde tilrettelegging, og så var det kanskje eller kanskje ikke noe med de lokale budsjettforhandlingene, og så fikk vi i stedet en offentlig omkamp om en sak som i utgangspunktet var uproblematisk, og for lengst hadde fått en løsning som alle involverte var fornøyde med – men som etter den offentlige omkampen ble omgjort, da rektorens beslutning ble overprøvd av dennes skoleeier.

Så, for å vende tilbake til Wolds oppspark over: Med sånn generelt litt mer respekt for skolen, så hadde man kanskje også hatt tillit til skolens ledere, og deres beslutningsdyktighet i små og store saker i en skolehverdag som nok er litt mer kompleks enn den ser ut i nettavisenes overskrifter – og latt helt ok beslutninger i fred, i stedet for å tenke heisann, dette blir det bra tv/mange klikk av, eller heisann, dette kan jeg bruke for politisk posisjonering.

Som bringer meg pent tilbake til det første leddet i Wolds oppspark over, nemlig debatten om feriekravstore foreldre og elever: Med litt mer generell respekt for skolers beslutninger, hadde det kanskje vært lettere for skoleledere å gjøre bruk av – og få respekt for bruken av – det jeg har blitt fortalt er et helt adekvat og tilstrekkelig regelverk for å få fri fra skolen (som Ane Aarre forøvrig har skrevet godt om her).

Reklamer

5 kommentarer to “Hvor er respekten for skolen?”

  1. Takk! Veldig godt skrevet. Litt sunt bondevett har aldri skadet.

  2. Respekten for skolen gjenreises ikke ved at den til stadighet gjøres til slagmark for for politisk debatt der opposisjonen benytter enhver anledning til å rakke ned på skolen. Og at debattene på TV lager i forlengelsen underholdning av dette.
    I Finland blir skolen og lærerne respektert ved at de får fred og tillit til å gjøre jobben sin. Det har det blitt resultater av.

  3. Problemet med mange skoledebatter er at «alle» har en mening om skoleverket og føler seg kvalifisert til å uttale seg. De gikk jo tross alt på skolen i mange år selv. Problemet er at dette er som å si at man vet like godt som en rørlegger hva hans jobb går ut på fordi man har gått på do i mange år.

    Jeg blander meg ikke inn i jobben til folkene på blodbanken bare fordi jeg har blødd neseblod mange ganger. La folk som faktisk har peiling på skole styre med skole.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggere like this: