Luke 12: Deborah Ball om forskjellen mellom lærere og rørleggere

av Klara Furuberg

Hva er forskjellen mellom lærere og rørleggere? Svaret er at rørleggere har mer profesjonsspesifikk undervisning og læretid enn mange lærere. Jeg har ikke sjekket timetallet i Norge (kanskje noen lesere vet?) men Deborah Ball viser i denne videoen (rundt 05:20) hva som kreves for å kunne kalle seg rørlegger i den amerikanske delstaten Michigan, hvor hun underviser på University of Michigan.

Dette inkluderer 5 års læretid, som inneholder 1700-2000 lærlingtimer sammen med en rørleggermester. Rørleggerlærlingene tilbringer også 250 timer i klasserommet. I tillegg kommer ett års prøvetid hvor kvaliteten på arbeidet blir vurdert av andre rørleggere underveis.

Lærere får i mye mindre grad slik profesjonsspesifikk trening. PPU tilbyr 12 ukers praksis, noe som betyr 480 timer på en praksisskole. Kanskje blir halvparten av disse timene tilbragt i klasserommet? Den bestselgende forfatteren Malcom Gladwell snakker om 10 000-timers regelen. Det betyr at for å bli virkelig god til noe trenger du minst 10 000 timer med trening. En tidligere luke i julekalenderen viser hvordan elevprestasjonene blir bedre jo mer erfaring lærere har.

Kanskje er det en idé å utvide den profesjonsspesifikke «on-the-job» læringen for lærerstudenter, slik at de kommer opp på samme nivå som rørleggere? Ikke bare ville det gjøre oss til bedre lærere, kanskje ville det lette praksisjokket og slik bidra til at færre forlater skolen de første årene i yrket. Dessuten høres det ganske gøy ut!

Følg med videre i kalenderen, og kom gjerne med innspill!

Advertisements

2 kommentarer to “Luke 12: Deborah Ball om forskjellen mellom lærere og rørleggere”

  1. Høres intuitivt veldig riktig ut. Hvor mange timer har eksempelvis Lionel Messi holdt på med ball? Jeg vet ikke – men vil tro at det dreier seg om noen timer…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: