Vikarposten: Erfaringer fra «Model UN»: Elever kan motiveres!

av Lærerråd
Stine Pernille Raustøl

Stine Pernille Raustøl, lektor på Berg videregående skole. Foto: James Larkin.

Denne vikarposten er skrevet av lektor med opprykk Stine Pernille Raustøl. Stine er master i engelsk språk, har mellomfag i historie og kristendom, og grunnfag i folkloristikk. Hun jobbet på Berg fra 2005 til 2009, hvor hun nå er tilbake som fast ansatt, etter et intermezzo på en internasjonal privatskole i Spania fra 2009 og frem til i år.

General Assembly, fra konferansen Skagerrak and Nesbru Model UN, 2012.

General Assembly, fra konferansen Skagerrak and Nesbru Model UN, 2012.

Vikarlærer Stine minner oss her på noe av det som er lettest å glemme, men viktigst å huske: Elever kan motiveres!

Tenk deg at du går inn i et auditorium på en videregående skole en lørdag morgen klokken ni og det sitter 160 elever der. Guttene i dress og slips. Jentene i drakt. Hver elev representerer et av medlemslandene i FN. De har bunker med research papers på bordene foran seg. De er elever ved videregående skoler rundt i landet og de kommer til å bruke 17 timer denne helgen til å debattere FN-spørsmål.

Er dette en illusjon? En utopi? Nei, det er ramme alvor. Det er Model United Nations, et slags FN-rollespill der elevene debatterer akkurat slik FNs diplomater gjør.

Årets SANMUN-konferanse (Skagerrak and Nesbru Model United Nations) ble arrangert på Nesbru videregående skole helgen 3–4 november, og det var et sydende liv på skolen da disse 160 elevene fra hele landet debatterte temaet korrupsjon. På en tilsvarende konferanse tre uker tidligere debatterte de FNs tusenårsmål. Elevene må snakke engelsk, de må bruke parliamentary language, og de må skrive resolusjoner slik de skrives i FN. Og de velger altså å tilbringe en helg på skolen.

Chairs, Admin staff and MUN Directors, fra konferansen Skagerrak and Nesbru Model UN, 2012.

Chairs, Admin staff and MUN Directors, fra konferansen Skagerrak and Nesbru Model UN, 2012.

Det har vært skrevet mye om frafall i videregående skole i det siste. Om elever som skulker og som ikke er interesserte i å lære. Om hva som kan gjøres for å holde elevene på skolen og skape et læringsmiljø som gjør at elevene faktisk vil dit.

Kjære politikere, det finnes faktisk elever som frivillig tilbringer flere kvelder og helger på skolen. Uten å få karakterer. Uten å få anerkjennelse. Men kun for å få en fantastisk verdifull erfaring med å debattere slik de gjør i FN.

Erfaring med å lære seg hvordan de snakker i FN. Erfaring med å prøve å forhandle fram en resolusjon med ulike land. Erfaring med hvor vanskelig det er få gjennomslag for noe i FN.

I tillegg får de venner fra hele verden. Og økt selvtillit.

Det finnes elever som vil. Og som ønsker å lære.

Komitemøte, fra

Komitemøte, fra konferansen Skagerrak and Nesbru Model UN, 2012. Alle bildene er fra en billedserie publisert på konferansens nettside.

En av elevene som deltok på konferansen, har også skrevet en rapport fra den, som du kan lese her.

Reklamer

2 Responses to “Vikarposten: Erfaringer fra «Model UN»: Elever kan motiveres!”

  1. Thank yߋu, I’ve just been looking for information approximately thiѕ
    subjmect for ages and yoᥙrs is the greatest I’ve discovᥱгed till now.
    However, what concerning the conclusion? Are you рositive concerning the supply?

Trackbacks

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggere like this: