Verdens første forskningsbaserte julekalender. Første desember: en viktig graf for alle som er interessert i skolepolitikk

av Klara Furuberg

Jeg er utrolig stolt over å være en del av Lærerråd, men får ikke alltid skrevet så mye jeg skulle ønske. For å få til minst 24 bloggposter fra min hånd før året er over lanserer jeg herved Lærerråds adventskalender 2012. Hver dag fram til julaften vil jeg åpne en luke i julekalenderen, og bak hver luke skjuler det seg en bloggpost med forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonen. Jeg skal ikke si hva jeg ønsker meg i julegave, men om jeg mot formodning skulle få en mer kunnskapsbasert debatt om lærerprofesjonen og lærerutdanning så sier jeg ikke nei takk. I påvente av at dette mirakelet inntreffer åpner jeg offisielt den første luka i Lærerråds julekalender

Resultat som funksjon av

Her finner vi en paradoksal innsikt: De aller fleste lærere, selv om de blir svært gode, var dårligere enn gjennomsnittslæreren det første året i yrket. David C. Berliner presenterer forskning som understøtter denne innsikten i sin mye omtalte artikkel «A personal response to those who bash teacher education». Grafen viser hvor mye bedre elever presterer som funksjon av lærernes yrkeserfaring. Klasseromserfaring er essensielt for å bli en god lærer!

Og hva er konklusjonen for de som er ferske i yrket? Hold ut, det blir bedre!  En annen viktig slutning av denne forskningen er at de som hevder å skape superlærere på kort tid,  slik som Statoil-finansierte Teach first, har et forklaringsproblem.
Følg med i julekalenderen for flere spennende fakta om lærerprofesjonen!

bilde(1)

3 kommentarer to “Verdens første forskningsbaserte julekalender. Første desember: en viktig graf for alle som er interessert i skolepolitikk”

  1. Dette er en kalender jeg gleder meg til å følge videre, Klara. I opptakten til tentamensperioden er det selvsagt gode resultater som står øverst på ønskelista mi til jul, men siden jeg er nyansatt lærer bør jeg kanskje nedjustere forventningene? Lopez (1995) viser at det tar i snitt 3-5 år å komme over novise-stadiet som lærer. Kanskje kan denne fasen bli kortere med rett oppfølging og målrettet arbeid. Eller kanskje det er en modningsperiode som må ta lang tid. Vi før se. Men gode resultater vil man bare oppnå dersom ambisjonene er tilsvarende høye.

    En annen interessant observasjon av grafen er hvordan resultatene stagnerer og faller etter 10 år i yrket. Hva er grunnen til det? Klarer vi ikke å videreutvikle oss som lærere gjennom større deler av karriæren? Eller kanskje det å være lærer ikke er en stilling vi bør stå i hele yrkeslivet, men så lenge vi er motivert for å bli bedre som lærere.

    -Eivind, Teach First-kandidat.

  2. Til Eivind: Ja, det er interessant at det går nedover. Men eg håpar ikkje at konklusjonen blir at vi må slutte å vere lærarar etter nokre år fordi motivasjonen naturleg forsvinn. I staden har eg trua på å satse på meir etter- og vidarutdanning, meir kollegarettleiing og fleire karrierevegar i yrket som ikkje fører gode lærarar ut av klasserommet, men gir dei høve til å vidareutvikle sin eigen og andre sin praksis. I Noreg er det dessverre slik at ein ofte må ut av klasserommet for å få ei høgare stilling i skulen, slik at dyktige lærarar i staden vert sett til administrasjon o.l.. I fleire andre land har ein ulike kvalifikasjonsvegar som gjer at lærarar kan få nye ansvarsområder viss dei kvalifiserer seg. I Skottland har ein t.d. chartered teachers og professional recognition/professional registration. I Sverige driv ein no og utviklar tilsvarande karrieresteg. Eg håpar vi også her til lands kan gå i ei retning der vi gir gode lærarar høve til å spesialise praksisen sin innan ulike felt, slik at dei t.d. kan få nytte noko av stillinga si til å drive skuleutvikling innan det området dei er ekspertar på.

    Til Klara: Seier denne grafen noko om behovet for lærarutdanning, eller først og fremst for praksiserfaring? Viss det er det siste så kunne ein jo tenke seg at det var betre å byte ut dagens lærarutdanning med at ein går rett ut i skulen og får god oppfølging, rettleiing og teoriundervising langs med dei to-tre første åra. No har ikkje eg lest noko av litteraturen du her viser til, så for meg er det vanskeleg å tolke dette. Men det denne grafen vel uansett ser ut til å vere eit argument for, det er meir praksis i lærarutdanningane. Difor er det trist at fleire sentrale lærarutdanningsinstitusjonar meiner at meir praksis vil gå ut over kvaliteten på den samla utdanninga, og difor t.d. går mot forslaga om auka praksismengde i lektorutdanninga.

    Eit lite ønske til komande luker i kalenderen: Noko om forsking på kor mykje teoriundervising o.l. har å seie for utviklinga til lærarar.

  3. Uten å ha lest artikkelen det refereres til vil jeg si at denne grafen alene ikke sier noe om Teach First og eventuelle lignende programmers evne til å skape gode lærere. Det at erfaring gir gode lærere betyr ikke at det ikke finnes andre måter å skape gode lærere.

Legg igjen en kommentar

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

