Vil vi ha skolenarkorazziaer med narkohundekvipasjer?

av Eivind Solfjell

Advokat og personvernaktivist Jon Wessel-Aas.

Som mange vil huske, skapte dette spørsmålet mye debatt i våres. Saken endte i Stortinget, hvor det ble vedtatt at praksisen skulle fortsette, med det forbehold at skriftlig samtykke måtte innhentes på forkant fra elevene som ble rammet av dette.

Mange både håpte og trodde at saken skulle ende der, særlig siden stortingsvedtaket var rotete og selvmotsigende, og ganske vanskelig både å tolke og å omgjøre til praksis. Når har imidlertid Utdanningsetaten i Oslo bestemt seg for at narkohunder igjen skal inn i Oslo-skolens klasserom.

Som et innspill i vårens debatt skrev Advokat Jon Wessel-Aas en betenkning om dette på sin blogg, hvor han slo fast at praksisen var «ulovlig og menneskerettsstridig»; i et intervju med NRK 23. november slår han fast at det er den fortsatt.

Leder for Elevombudet i Oslo, Sigve Indregard.

Både elevombudet i Oslo, Sigve Indregard (for eksempel her), og leder for Elevorganisasjonen, Axel Fjeldavli («duell» om temaet mellom Fjeldavli og Høyres André Oktay Dahl her), har kritisert praksisen i det som vel må kunne kalles sterke ordelag.

Jeg er selvsagt generelt for rusforebygging. Jeg tviler heller ikke på at denne praksisen kan ha en effekt, også en forebyggende effekt. Likevel vil jeg mene jeg at dette ikke er veien å gå, og at middelet her er langt verre enn det det eventuelt forhindrer. Jeg mener at Stortingsvedtaket nærmer seg det absurde, når de faktisk skriver at

Stortinget ber regjeringen presisere overfor politiet at det må innhentes skriftlig samtykke fra elever før det gjennomføres eventuelle personverninngripende narkotikaaksjoner ved skolene.

Skal man be barn om samtykke for et inngrep i deres personvern? Hvor pressmiddelet for å samtykke er at du i motsatt fall mistenkes for å ha brukt narkotika?

Det er verdt å presisere at et vedtak i Stortinget ingenlunde gjør dette lovlig. Både våre egne lover, og for eksempel den Europeiske menneskerettskonvensjonen, har forrang. Meg bekjent har ingen prøvd lovligheten av dette for en norsk rett. Men det burde kanskje noen gjøre snart? (Forøvrig vil jeg igjen henvise til Jon Wessel-Aas’ blogg lenket til over for den relevante jussen på området).

Leder for Elevorganisasjonen, Aksel Fjeldavli.

Jeg vil imidlertid mene at dette ble om mulig enda verre etter å ha sett intervjuet med direktør for Utdanningsetaten, Astrid Søgnen, på Østlandssendingen 23. november. Intervjuet, gjengitt verbatim og i sin helhet, inkludert oppsparket fra journalisten, følger her:

NRK: De kan selv si ja eller nei til å bli undersøkt. Men de som sier nei, vil bli fulgt opp videre –

Søgnen: – blant annet med samtaler med rådgiver, med andre instanser som er på plass for å kunne bistå. Det kan være forskjellige årsaker til at en elev ikke ønsker dette

NRK: Men da sier du jo på en måte allerede her at det kanskje er noe med den eleven da som ikke velger å være med?

Søgnen: Altså, det kan ikke jeg uttale meg om, men det som jeg kan uttale meg om, det er at den måten dette skal foregå på, det skal være trygt. […] Min hovedsak er at Oslo-skolen skal være rusfri; dette er bare én av mange innsatser for å få det til, og det er det aller aller viktigste.

Jeg vil hevde at man ikke kan tolke dette annerledes enn at samtykkenekt automatisk utløser mistanke om narkobruk – det er nesten fristende å foreslå for direktøren at hun bare kan kutte ut besøkene av narkohundeekvipasjer, i og med at hun altså antar at samtykkene på forhånd siler ut dem som kan mistenkes for ulovligheter. Det som altså andre har nevnt som en risiko med dette opplegget, at man ikke kan si nei uten å bli mistenkeliggjort, ser nesten ut til å være selve poenget for direktøren.

Direktør for Utdanningsetaten i Oslo, Astrid Søgnen.

Tenkte Stortinget på dette da de fattet sitt vedtak? Og: Jeg er enig i at skolen bør være rusfri. Men at det er «det aller, aller viktigste», så viktig at elevenes rettssikkerhet er underordnet dette målet? Så viktig er det altså ikke.

(Og narkotikabruk er jo norske ungdommer uansett i ferd med å slutte med! En trend som i hvert fall ikke UDE kan ta æren for. Jeg har skrevet mer om det her.)

Hvem ville godtatt en slik praksis på sin egen arbeidsplass? Uansett hvordan man ser på det, er det da langt flere voksne arbeidstagere enn skoleelever som ruser seg – noen av dem har til og med sittet på Stortinget. Skal vi ha forebyggende narkorazziaer der?

Jeg vet ikke om mitt inntrykk av den stemmer nøyaktig overens med virkeligheten, men jeg har faktisk fulgt litt med på denne debatten. Enn så lenge har jeg ikke ved en eneste anledning hørt en lærer gi sitt besyv inn i den. Hva i all verden kommer det av?

Det er jo opplagt mange lærere der ute som opplever disse besøkene på skolene sine. Mange av dem er jo også samfunnsfaglærere, som både vet mye om, og sikkert har sterke meninger om, de juridiske og samfunnsmessige implikasjonene av denne praksisen.

Så: Her er det en sjanse! Har du en mening, så er både jeg og garantert resten av rådet enormt interessert i å høre den. (Og om du er en lærer med personlige erfaringer som du vil dele, eller bare er generelt interessert i saken, er det meget mulig å skrive en bloggpost om det for Lærerråd. Litt mer om det finner du her).

5 kommentarer to “Vil vi ha skolenarkorazziaer med narkohundekvipasjer?”

  1. Hei! Så bra at du skriver om dette Eivind! Jeg har selv tenkt på hvilke utslag dette har i skolehverdagen. Er det ikke litt rart å ha en time i rettslære som blir avbrutt av en borgerrettstridig narkotika-aksjon? Og en mer personlig innvending, jeg er redd for hunder! Ville ikke likt å bli undersøkt av en narkotikahund på jevnlig basis.

    • Takk for det! Du peker jo på et viktig poeng, nemlig at det er helt merkverdig at en lærer – for eksempel en rettslærer, eller en samfunnsfaglærer – skal (måtte?) stå og åpne klasserommet sitt for en juridisk så tvilsom praksis. Hvorfor er det ingen lærere som reagerer? Men de gjør det kanskje, og så blir de overhørt, eventuelt -kjørt, av sine ledere?

  2. [Kommentaren fra Hallgeir var så interessant at vi, med hans tillatelse, gjorde den om til en egen post. Posten kan du lese her.]

  3. ..og jeg kommenterte innlegget til Hallgeir – i kommentarfeltet der det nå står.

    For øvrig, jeg ser allerede at det er enkelte lærere som kvier seg for å medvirke til disse ransakingene, fordi de mener at de er uetiske og/eller ulovlige. Blant annet er det en lærer som har spurt meg om han kan nekte å sende ut og samle inn de «samtykkeskjemaene» som han har fått fra skoleledelsen.

    Mitt svar er at – blant annet fordi man ved å medvirke, også blir medansvarlig for det som etter mitt klare syn er rettsbrudd overfor elevene – er man i sin soleklare rett til å nekte å medvirke. Skulle skolen forsøke å ilegge sanksjoner, vil det være nok en urettmessighet ra skolens side.

  4. (Beklager dårlig norsk i siste avsnitt i forrige kommentar… Det gikk litt fort, ved siden av arbeid her:-)

Legg igjen en kommentar

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

