Kampen om virkeligheten: NP-resultater og utdanningspolitisk ideologi

av Eivind Solfjell

Nok en gang forvandles skolen til en ideologisk slagmark mellom politiske partier med forskjellige utdanningspolitiske visjoner. Og nok en gang står striden om de nasjonale prøvene: Hvordan skal resultatene tolkes? Og hvilken sannhet kan utledes fra dem?

Resultatene fra årets nasjonale prøver i lesing ble offentliggjort i går (femte trinn; åttende og niende trinn; mer utførlig analyse). Tallene viser blant annet at

  • jenter fremdeles presterer noe bedre enn gutter, selv om nivået blant jentene både på femte og åttende trinn har sunket litt;
  • økningen i andelen som blir fritatt fra prøvene har stagnert;
  • det er liten endring i gjennomsnittlig mestringsnivå fra i fjor til i år, både i fylker og i de 12 største kommunene;
  • det skiller 10 prosentpoeng mellom fylkene med høyest og lavest andel av elevene på laveste mestringsnivå, på begge trinn; og at
  • det er færre kommuner i år enn i fjor som har gjennomsnittlig mestringsnivå som ligger over nasjonalt nivå.

Ingen av disse funnene har imidlertid blitt viet noen oppmerksomhet. I stedet benyttes prøveresultatene til en ideologisk kamp, hvor Høyre-styrte Oslo står mot resten av Norge, og hvor resultatene tas til inntekt for partenes relative suksess med å implementere sin respektive politikk:

Kunnskapsministeren har (etter hva jeg vet, i skrivende stund) ikke kommentert tallene enda, men knivingen mellom henne og skolebyråd Ødegaard er jo etter hvert blitt en nasjonale skolepolitisk føljetong, så det forbauser vel ingen om hun kommer på banen med en reaksjon snart.

Et aspekt av dette er selvsagt hvordan tallene skal tolkes, altså hva de sier noe om. Gjør Oslo-skolen en ekstra mer imponerende jobb fordi den har en relativt større andel elever med minoritetsbakgrunn?

Eller kan andre variabler like godt forklare, og til og med utligne, forskjellen?

Oppsummert: Er Høyres Oslo-skole mye bedre enn røkla? Er det ikke skolebyrådens fortjeneste i det hele tatt, men derimot den sittende regimets? Eller er Oslo egentlig helt midt på treet?

Eller: Kan det til og med være at skolen i Oslo er en god del dårligere enn snittet? Mye har vært skrevet (f.eks. Marsdals Kunnskapsbløffen, som jeg har skrevet litt om her) om at skoleeiere i Høyre-styrte kommuner de siste årene har instruert sine skoler til å jobbe mot resultater som slår ut på statistikkene – som de nasjonale prøvene – heller enn å fokusere på helheten i målet med å sende barna våre til skolen («gangs menneske» og alt det der). Kan det være at Oslos resultater på nasjonale prøver er kommet på bekostning av måloppnåelse på totaliteten i skolen samfunnsmandat, og – i fall det var mulig å operasjonalisere og dermed måle alle mål for skolen – dermed egentlig ville komme dårligere ut enn de andre?

Slik kunne vi ha fortsatt ad absurdum. Hva med å heller la skolene få litt fred? Hva med å la flinke lærere og skoleledere få jobbe med det vi vet virker, heller enn å bli redusert til brikker for politisk spill og posisjonering foran neste valg?

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggere like this: