Om hemmelige resultatkontrakter i Oslo-skolen

av Eivind Solfjell

Klassekampen kan i dag rapportere om at Høyre i sitt stortingsvalgprogram for neste periode vil «kreve at kommunene utarbeider resultatkontrakter med rektorene» (s. 8 i stortingsvalgprogrammet).

Ifølge nestleder i programkomiteen Linda Hofstad Helleland har komiteen ikke tatt stilling til hvordan kontraktene skal se ut i praksis, men sier til Klassekampen at «vi har slått fast at vi ønskjer å følgje opp rektorane, og skolane sine resultat tettare», og trekker frem gjeldende praksis i Oslo-skolen som et eksempel på hvordan dette skal fungere. Der er nemlig systemet med resultatkontrakter allerede etablert. Ifølge Klassekampen baseres nye kontrakter på resultater fra kartleggingsprøver og nasjonale prøver året før.

Jeg har et todelt spørsmål til denne praksisen. For det første: Hvordan samsvarer innholdet i kontraktene med det som er skolens lovpålagte samfunnsmandat?Skolen reguleres av Opplæringsloven, Forskrift til opplæringsloven, og de Stortingsvedtatte læreplanene for den trettenårige grunnopplæringen, det vi kjenner som Kunnskapsløftet. I hvilken grad er resultatkontraktene i Oslo-skolen presist utledet fra disse grunnlagsdokumentene, slik at rektorenes styring av Oslo-skolen blir i faktisk overensstemmelse med disse?

Det andre spørsmålet forutsetter at svaret på det første er «mindre enn fullstendig overensstemmelse», noe jeg anser som en meget reell fare, gitt fokuset testing og målinger på relativt snevre aspekter av skolens innhold har fått i Høyre-styrte kommuner de siste årene. Spørsmålet er som følger: Hva er maktforholdet mellom resultatkontraktene på den ene siden, og skolens grunnlagsdokumenter på den andre? Når må de ene vike for de andre? Hvilke får siste ord om idealer står mot hverandre?

Dette mener jeg er viktige spørsmål, som det burde være rimelig å få besvart. Problemet er følgende: resultatkontraktene i Oslo-skolen er hemmelige.

Eller tar jeg feil?

Ingen som har fulgt med på norsk skoledebatt i Norge de siste årene, kan ha unngått å få med seg skolebyråd i Oslo Torger Ødegaards mantra «full åpenhet om resultater». Man må kunne spørre: Burde ikke også dette idealet gjelde for de kontraktene er styrende for skolene som produserer disse resultatene?

Se også debatten om temaet mellom Elisabeth Aspaker (Høyre) og Magnus Marsdal (Manifest) på Dagsnytt 18 29. oktober.

1. Jeg er ingen jurist! Korriger meg gjerne om dette er upresist.

Advertisements

4 kommentarer to “Om hemmelige resultatkontrakter i Oslo-skolen”

  1. Dette er en utrolig interessant debatt! Faller meg inn at jeg har snakket med noen som forsker på utdanningsrett på juridisk fakultet. Dette må de vel ha noen meninger om? Fikk mailadressen og har lappen ennå, tre måneder etter!

    • Skulle jo tro at dette er et meget interessant forskningsfelt ja. «Skjult læreplan» er jo allerede et innarbeidet begrep, som nettopp er ment å dekke alle de utenom-læreplanlige faktorene som innvirker på organisering og innhold i skolen. Den konkrete effekten av resultatkontrakter, som til alt overmål er unntatt innsyn, burde jo være et meget interessant deltema under dette overordnede feltet. Noen som savner problemstilling til masteren sin? Ikke kjemp i mot, la det skje!

      Ellers, i forlengelsen av dette, synes jeg at denne grafen fra siste OECD-rapport (men innrømmer at jeg ikke har lest analysen, skal gjøre det når jeg får områdd meg) om skole sier mye om den relative makten skoleeier har i Norge sammenlignet med henholdsvis den enkelte skole på den ene siden, og departement/direktorat/regjering på den andre:

      Fra rapporten «Education at a Glance 2012: OECD indicators», s. 500.

  2. Men er det nokon som kan gjere greie for kva desse «resultatkontraktene» eigentleg er og inneheld? Greitt nok at dei kanskje er hemmelige, men nokon må vel ha ein viss idé sidan Høgre ønskjer dette til heile landet? Som oslolærarar kjenner eg berre til mål som skulane set sjølve. Kan det vere at når ein snakkar om «kontraktfesta mål» så snakkar ein om strategiske planar og dei måla som kvar lærarar no skal sette for sine klasser, slik Simon Malkenes omtaler her? Eller?

    Viss det berre er snakk om slike mål ser eg i utgangspunktet positivt på det. Med mindre, og det er gjerne planen (og nokre stader allereie praksisen), desse vert knytt til insentivsystem. Da har vi verkeleg gjort det store.

    • Kontraktene MÅ basere seg på noe som er målbart, og da er det bare å se på hva som måles i Oslo-skolen, for å finne ut hva de inneholder.

      Nasjonale prøver, egne Oslo-prøver og trivselsundersøkelsen er tre ting som garantert er der. Resultatene her er åpne, så da kan man dedusere ut innholdet ved å se på skattelister, hvem som mister jobben, hvem som blir forfremmet, osv.

      Personlig har jeg IKKE tenkt til å gjøre denne jobben, da min blogg er for kontroversiell til at vanlige folk eller media tør linke til den, og da forsvinner liksom moroa ved å gjøre det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: