Vikareventyret: Brillene og Lupa

av Lærerråd

Ingerid Sofie Oppedal, faglærer i kunst og håndverk.

Dagens vikarpost er skrevet av faglærer i kunst og håndverk Ingerid Sofie Oppedal. Ingerid underviser ved Sandgotna skole utenfor Bergen. Hun er praksislærer for PPU ved Kunsthøyskolen og for HiB, og brenner for pedagogikkutdanning og veiledning av studenter og nyutdanna lærere. Ingerid har i tillegg til å veilede studenter i praksis utviklet et foredrag som omhandler klasseledelse, relasjonsbygging, verdier og kommunikasjon. Ingerid har et mål med denne type arbeid. Hun ønsker at studentene hennes skal reflektere over mer enn metoder og fag når de er hos henne i praksis. Nøkkelord er: verdier og kommunikasjon, relasjonsbygging og hva pedagogikk er, hvordan motivasjon skapes, hvordan læring skjer. Hennes mantra er «all adferd er språk» og «regler er ikke pedagogikk».

Før årets studenter skulle starte praksis, skrev Ingerid et eventyr til dem. Hun mener at man som pedagog bør våge mye og stadig utfordre seg selv. Eventyret ble derfor skrevet på nynorsk, og er den aller første teksten Ingerid har skrevet på denne målformen siden videregående. I eventyret møter man to pedagogiske motpoler, nemlig de empatiske brillene og den kritiske lupen. Og man kan lese og trekke paralleller i forskjellige retninger. Kanskje den mest nærliggende er det store frafallet fra skolen? Et ønske om mer medmenneskelig kommunikasjon? Mindre detaljvurdering?


Brillene og Lupa

Lupa og Brillene krangla ein gong om kven av dei som såg og forstod folk best. Begge meinte dei sjølve såg best og forstod best, og dei kunne ikkje bli samde. «Vi må finne ein måte å prøve ut dette på», sa Brillene. Begge tenkte lenge på korleis kappestriden kunne gjennomførast.

Brått fekk dei auge på ein mann som gjekk på ein veg nede i gata. Mannen hadde lukka kroppshaldning og hadde lagt ned arbeidet.
«Den av oss som greier å få mannen til å arbeide ved å sjå kor skoen trykker og så finne dei riktige orda, er den som ser best og forstår folk best», sa Lupa. Brillene sa seg einig i det.

Lupa tok til å granske. Ho tok frå kvarandre alle delar av mannens liv og kvardag. Ho fann syndebukkar og enkle svar, gjorde tiltak og delte villig sine tankar med mannen om korleis han burde tenke og ta fatt på arbeidet sitt. Alt i beste meining sjølvsagt …

Mannen nede på gata vart forferda over Lupa som kom så brått på og som forstyrra det tankearbeidet han var i gang med. Han bøygde seg framover, og blei enda meir lukka i kroppshaldninga. Ikkje berre det, mannen vart sur og mindre lysten på å arbeide. Han reiste seg og gjekk.

Lupa sette inn alle kreftene sine for å forstå mannen og få han motivert for arbeidet. Ho skreiv i avisa og argumenterte godt, viste til statistikk, ho tvitra og trua. Men til inga nytte. Mannen var lukka og nekta å arbeide. Til slutt måtte Lupa gje seg, og det vart Brillenes tur til å prøve.

Brillene såg på mannen. Såg og såg. Så fann ho nokre varme ord, ho undra seg og var både omsorgsfull og open. Mannen løfta hovudet og byrja å dele. Kroppen hans var ikkje så lukka og blikket var direkte og sterkt. Brillene var nysgjerrig på mannen og det merka han godt. Dei to tok til å tenke høgt saman og fann løysing på løysing. Mannen kjende seg letta og retta seg opp i ryggen. «No har eg ikkje tid til å prate meir», sa han. «Eg har ein heil masse arbeid som ventar på meg.»

«No må du vedgå at eg har vunne», sa Brillene. Det måtte Lupa seie seg samd i.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggere like this: