Ernst&Young: eksperter på skolen?

av Klara Furuberg

Jeg skal virkelig ikke skryte på meg mye skoleerfaring, men jeg har tatt PPU, har jobbet som vikar på alle skoletrinn og er i skrivende stund student på en mastergrad i lese- og skrivepedagogikk. Mastergraden består av to deler. For det første er jeg nå oppdatert på forskningsbasert kunnskap om lese- og skriveutvikling. Denne forskningen går på tvers av fagdisipliner og har til tider vært krevende å sette seg inn i. (se på den grafiske modellen for leseutvikling om du er interessert!) Den andre delen av masteren fokuser på erfarings- og forskningsbasert kunnskap om hvordan man kan endre skoler og skolekulturer slik at de tar i bruk de evidensbaserte metodene. Likevel vet jeg at det er langt igjen til jeg kan gi gode råd om hvordan en skole kan endre seg til det bedre. Kompetansen jeg har tilegnet meg gjør at jeg nå i større grad vet hvor vanskelig det kan være å endre praksis slik at elevene trives bedre og resultatene peker i riktig retning.

Når jeg hører at Utdanningsetaten i Oslo kommune skal bruke flere titalls millioner kroner på konsulentfirmaer uten pedagogisk spesialkompetanse blir jeg betenkt. Om Aftenpostens virkelighetsbeskrivelse er rett, og  konsulentene  sitter i klasserommet og teller hvor mange som ikke følger med, for deretter å foreslå tiltak … Ja, da hadde det vært arbeidsbesparende for alle involverte parter å kaste pengene ut av et av vinduene i Utdanningsetaten. Økonomer har er en uvurderlig kompetanse, men det er ikke den samme kompetansen som fagfolk, lærere og pedagoger har om opplæring. Det er ingen grunn til å tro at vi får gode resultater når vi bruker pengene på denne måten. De kan kanskje lage en god situasjonsbeskrivelse, men de har absolutt ingen forutsetninger for å komme med forslag til tiltak, til å foreslå hvordan skolen kan omstrukturere eller tilrettelegge skolen bedre. Vi får bare håpe at de lytter til lærerne, og at lærerne selv får lov til å foreslå tiltakene. Lærere vet mye om læring.

God læring, for ikke å snakke om gode skoler, er svært komplekse størrelser som blir studert i detalj ved verdens ledende universiteter. Dette er brennende levende spørsmål i utdanningsvitenskapelig forskning. De som kjenner til denne forskningen er jo hovedsakelig lærere, som har lært dette gjennom sin lærerutdanning, eller forskere på feltet. (Det kan selvfølgelig være at Ernst&Young har en utdanningsvitenskaplig avdeling som jeg ikke kjenner til. Unnskyld på forhånd i så fall.) Denne forskningen er omfangsrik. Den består av en rekke underdisipliner, jeg selv er ikke kvalifisert til å uttale meg noe særlig utover lese- og skriveforskningen, eller literacyforskning, som det heter på fint. Literacyforskning er også et omfattende felt. Dette  kan være forskning på selve læringsprosessen, for eksempel om elever blir bedre lesere av å lese litt for vanskelige eller bittelitt lettere tekster. (Hvis noen lurer: om du skal gi barnet ditt bøker til å lese alene i den tidlige innlæringsfasen, når de skal trene på automatisert ordavkoding, kan du si «bøy en finger for vært ord du ikke forstår!» Om hånda blir en knyttneve før barnet har lest en side, er teksten for vanskelig). Den inkluderer eksperiment og kvasieksperiment hvor forskjellige organiseringsformer og klasseromspraksiser blir målt opp i mot hverandre.

Omtrent slik er forskerne enige om at leseutviklingen foregår

Enkelte steder, slik som ved Universitetet i Maryland, som er verdensledende på leseforståelse og motivasjon for lesing, jobber forskerne i tett samarbeid med de offentlige skolene i nærheten. Dette har ført til oppsiktsvekkende gode resultater. Ved Universitetet i Pennsylvania har det i 30 år eksistert en egen skole for barn med lese- og skrivevansker, som i dag er verdenskjent. Elevene gjør det godt som et resultat av den forskningsbaserte og godt tilrettelagte undervisningen de får. Det viser seg at dialogen mellom gode lærere og forskere på feltet er akkurat det som skal til for å få til god nok undervisning til å hjelpe absolutt alle.

Er vi ikke forpliktet til å lære av slike miljøer før vi går inn med mange millioner kroner i Oslo-skolen? Her har jeg kort berørt lese- og skriveforskningen, men det er mye annen forskning som er relevant for de 13 Osloskolene som er valgt ut. Hvorfor Utdanningsetaten foretrekker konsulentselskaper framfor fagkunnskap skal jeg ikke spekulere i. Heldigvis er det mange kommuner og skoler, også i Oslo, som på eget initiativ samarbeider med FoU-sektoren. (Les om et av mine favorittprosjekter, Skedsmoprosjektet, her). Men fremdeles er vi alle eksperter på skolen uten å egentlig ha satt oss inn i hva slags kunnskap den trenger. Ernst&Young inkludert.

Les også: Konsulentenes inntogsmarsj – Ernst&Young redder Oslo-skolen

Reklamer

One Trackback to “Ernst&Young: eksperter på skolen?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggere like this: