Konsulentenes inntogsmarsj – Ernst&Young redder Oslo-skolen

av Eivind Solfjell

I går kunne Aften melde (her og her) at konsulentselskapet Ernst&Young har blitt hyret av Oslo kommune til å redde 13 øst- og sentrumsskoler som sliter med «ujevne resultater og svært krevende elevgrupper». 10 millioner hvert år frem mot 2016 har ifølge Aften blitt satt av til konsulentselskapets virksomhet. De skal blant annet følge med på undervisningen, observere beslutningsprosesser, og gi råd til skolene i hvordan de kan oppnå bedre resultater.

Konsulentselskapet som er hyret inn for å redde østkantskoler som sliter. Betryggende slagord, det skal de ha.

For så vidt er det ikke nytt at kommunene, eller det offentlige generelt, benytter seg av eksterne konsulentselskaper for å effektivisere driften sin; det er heller ikke en oppsiktsvekkende nyhet at Oslo kommune benytter seg av forskjellige eksterne tjenester for å oppnå bedre resultater for skolene sine. Dette har historisk vært en sikker inntektskilde for eksempel for Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, og andre lignende forskningsgrupper. I fjor stod det også å lese i mediene at pr-byrået Burson Marsteller var hyret inn for å rådgi Oslos mange rektorer, slik at de skulle fremstå bedre i offentligheten.

Likevel må det være lov til å stille noen spørsmål ved denne prioriteringen. For det første: Er dette virkelig riktig bruk av ressurser? Er det mer evaluering skoler som sliter trenger, eller er det kanskje tid og ressurser til å gjøre de tingene som de vet funker? Evalueringer kommer på løpende bånd i skolen nå om dagen. Er tilbakemeldingene fra forrige evaluering fordøyd og omsatt til praktisk undervisning? Til avisen sier rektor på Gran skole, som er en av de første som er blitt observert, at det «var ingen overraskelser i tilbakemeldingene». Likevel synes hun at «det var nyttig å få et annet blikk på skolen». Men er det verdt prisen?

For det andre: Hva er Ernst&Young sin skolefaglige kompetanse? Hva kan de om skole, og, kanskje enda viktigere, hvilke kriterier vil de legge til grunn når de foretar sine evalueringer, og gir sine råd? Er et konsulentselskap i stand til å evaluere og veilede på bakgrunn av det komplekse samfunnsmandatet som skolen er ment å oppfylle, eller vil det også her være testskår på standardiserte tester som er eneste kriterium for suksess?

I artikkelen (denne) er det følgende situasjonsbeskrivelse: «En økonom fra Ernst&Young sitter i klasserommet og teller hvor mange elever som fortsatt henger med når timen er slutt.» Økonomer er jo generelt flinke til å telle, men telling på dette nivået tror jeg en gjennomsnittlig vit.ass. fra Blindern skal kunne klare, og sistnevnte er nok også langt billigere i drift. Om det er på dette nivået at suksesskriterier skal måles, så virker det rart å hyre inn konsulenter til dette (og man lurer jo på hva slike tar i timebetaling – og hva denne er sammenlignet med en lærers).

Endelig må man spørre seg hvordan dette vil påvirke undervisningen og kollegiene rundt omkring på skolene, at det går konsulenter rundt og overvåker alt som blir gjort. Jeg er overbevist om at lærere flest ønsker seg evaluering og tilbakemelding. Men da helst av en kompetent og mer erfaren lærer, som kan gi innspill på det man gjør bra, det som fungerer, og det som kan bli bedre. Kan et eksternt konsulentfirma som Ernst&Young ivareta denne viktige kollegarelasjonen på en god måte?

Da jeg gikk på lærerutdanningen, var mikroundervisning – en kort undervisningssekvens som ble teipet og deretter gjenstand for diskusjon i gruppe ledet av en erfaren lærerutdanner – noe av det mest populære vi gjorde. Dessverre var det ikke ressurser til å gjøre det mer enn én gang – og langt mindre, å kunne gjøre det in vivo, altså rundt på skolene hvor vi hadde vår praksis. Men for at dette skal fungere, i utdanningen eller i yrket, vil jeg mene at det (minst) kreves en form for grunnleggende tillit mellom veileder og veiland, en systematisk innhenting av kompleks informasjon over en viss tid, av en som er ekspert på stå foran et kateter, og rikelig med tid til å reflektere over praksis i etterkant. Er det slik Ernst&Young gjør det?

En siste ting – men dette er kanskje primært mediekritikk – er omtalen prosjektet får i Aften: Skolene er «de mest utsatte», de trenger tydeligvis «hjelp», og denne konsulenthjelpen er til alt overmål «nødhjelp». Er virkelig skolene i Oslo så hjelpeløse? Kjenner for eksempel rektor på Gran, som er intervjuet i avisen, seg igjen i dette bildet? Det er fristende å anta at det er en sammenheng mellom denne måten å snakke om skolen på, den fortsatt svake statusen lærere og skolen har i samfunnet, og det tilsyns- og mistillitsveldet som skoleverket er blitt utsatt for på 2000-tallet.

Uansett: dette er allerede, og kommer til å bli for flere, en realitet for mange lærere i Oslo-skolen i tiden fremover. Om det er noen som gjør seg personlige erfaringer med dette, så del dem gjerne! Enten ved å kommentere under, eller ved å sende et eget innlegg til Lærerråd (her er litt mer om hvordan).

Til slutt, et gullkorn fra Twitter, relevant for den angjeldende sak:

Advertisements

3 kommentarer to “Konsulentenes inntogsmarsj – Ernst&Young redder Oslo-skolen”

  1. Spørsmålene Ernst&Young vil finne svaret på er: Er det tydelig for elevene hva de skal lære? Henger de med ved timens slutt? Hvordan er lærertrykket? Og klasseledelsen?

    Er dette de mest relevante spørsmålene å bruke når man skal vurdere undervisning? Må det eksterne inn for å evaluerer dette? Og kan Ernst&Young i det hele tatt noe om pedagogisk virksomhet?

    Oslo kommune hyrer inn økonomer til å si noe om hvordan skolen fungerer, men tar ikke inn over seg at pedagogisk virksomhet ikke kan beskrives med tall. Uansett hvor mye man ønsker å ha målbare resultat i skolen, er det visse ting man aldri vil kunne sette tall på. Danning og utdanning er prosesser som tar tid. Det er kompetanser og ferdigheter som langsiktig skal bygges.

    Denne «brannslukningen» som skal redde skolers dårlige resultater har jeg liten tro på. Det er et tramp på vår egen profesjon. Hvem bør man gå til når man søker etter å skape en god skole? Pedagogene! Læreren!

    Det finnes utallige dyktige lærere i skolen, som både oppnår gode tallresultater og andre gode resultater. Det er på tide at de verdsettes og lyttes til!

  2. Smått nysgjerrig på hva mange av disse konsulentene har av kunnskap om pedagogikk. Et nytt syn på ting er vel og bra, men la det i det minste være noen som vet hva det er snakk om.

    • Gitt at dette faktisk er et vel begrunnet og nødvendig tiltak, er det nesten litt mystisk at de ikke benytter seg av de mange fagmiljøene som faktisk finnes i Oslo, for eksempel på Blindern (som jeg kjenner best), men sikkert på HiOA og andre steder også – som helt sikkert også er langt billigere i drift. Er de uvenner?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: