«Lærerråd beklager tweet!», eventuelt «Makt i de 140 tegn»

av Eivind Solfjell

I går (lørdag 29. september) skrev jeg en tweet med Lærerråd sin Twitter-konto som så slik ut:

Det overordnede temaet er altså elevvurdering av lærere; den aktuelle hendelsen som promptet tweeten, er dette oppslaget på VG-nett i går, hvor elev Eirik Rossbach har laget en nettside hvor elever på videregående skoler over det ganske land kan skrive vurderinger og gi karakterer til sine lærere. (Se også Min lærer-siden på Facebook, hvor det er litt mer diskusjon av prosjektet.)

Vi har etter dette fått en god del reaksjoner på den opprinnelige tweeten; denne posten er derfor ment som en oppklaringspost, slik at jeg/vi slipper å besvare hver enkelt tweet som reagerer på vår/min opprinnelige tweet.

Forklaringen er som følger: Tweeten var ikke ment som en anbefaling av eller tilslutning til selve prosjektet, eller til et lignende prosjekt, eller til elevvurdering av lærere generelt. Derimot var det en anbefaling av de mange ualminnelig positive læreranmeldelsene som hadde kommet på sidene til Min lærer, med en lenke til et konkret eksempel.

Litt av grunnen til at jeg skrev den, var kontrasten mellom de mange positive anmeldelsene og motivasjonen til å opprette selve siden, som ifølge VG-artikkelen var at Rossbach var «lei av dårlige lærere», og mente dermed at det var nødvendig å begynne å vurdere dem, slik at de skulle bli bedre. Både dette utgangspunktet, og det vi generelt vet om Internett og medfølgende muligheter for anonymitet som ofte fører til at slike nettsider benyttes til å lette seg for agg, skulle man tro/kunne man frykte at Min lærer ville inneholde haugevis med negative omtaler av lærere. Jeg leste en god del av dem (men langt fra alle), og fant at mange var ualminnelig positive, godt begrunnede, og beskrev «eksemplariske» lærermøter, slike man selv skulle ønske man hadde da man var elev, og som man ønsker at elever skal ha generelt.

(Når det er sagt: Jeg vet jo ikke om disse anmeldelsene er genuine. Kanskje de er lagt inn av Rektor Arne Koch ved Skogmo videregående skole, som ifølge VG «forteller at han har bedt lærere sabotere siden ved å legge inn positive tilbakemeldinger om seg selv»?)

Det var dette jeg ville viderebringe – intet annet. Twitteren er kanskje dårlig formulert, og egnet til å misforstå. Det beklager jeg i så fall. Noen har også ment at jeg/vi indirekte gir et slags godkjentstempel til prosjektet ved å anbefale anmeldelsene der. Slik var det altså ikke ment. Om det likevel er slik, får jeg bare ta det til etterretning, og være mer påpasselig i fremtiden.

Generelt har denne hendelsen lært meg at tweeter sannsynligvis blir både lest, tenkt over og reagert på av mange selv om det ikke kommer noen materiell reaksjon på den (som jo stemmer overens med hvordan jeg selv bruker Twitter: jeg reagerer kanskje på 1 av 100 tweeter jeg leser) – og at balansegangen mellom å være nøytral og objektiv på den ene siden, og unngå å være tannløs og kjedelig på den andre, er en stor utfordring når man tvitrer fra en felles twitterkonto.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: