Hvorfor er alle eksperter på skolen?

av Klara Furuberg

Jeg tror alle som er lærerstudenter har vært i den samme situasjonen som meg: Jeg kommer i snakk med noen på fest og etterhvert kommer det opp i samtalen hva jeg studerer. Plutselig er vi langt inne i en samtale hvor mitt nye bekjentskap gir meg gode råd om hvordan jeg kan bli en bedre lærer.

I mitt stille sinn tenker jeg ofte: Hva vet du om det? Men det klart at mange har interessante erfaringer å dele fra sin egen tid i skolen. Ganske ofte handler det om hvor vanskelig det har vært å ikke få ekstra utfordringer, men det aller vanligste er historier om prosjektarbeidene som ble innført med Reform 97. Jeg har hørt om så mange mislykkede prosjektarbeid at jeg har vurdert å begynne å spørre folk om de ikke kan sende meg erfaringene sine skriftlig. På sikt kunne jeg gjort dem om til en antologi om eleverfaringer med prosjektarbeid på tidlig nittitall.

Har du lyst til å bidra til antologien?

Det som selvfølgelig er veldig irriterende med denne samtalen for meg, er at jeg vet at skolen er annerledes i dag. Så jeg prøver ofte å forklare at prosjektarbeid ikke er den foretrukne arbeidsformen i 2012, og at flinke elever nå kan følge undervisning på høyere klassetrinn. Som regel er det ingen som gidder å høre etter, og det er selvfølgelig greit, på fest. Problemet oppstår når det er dette diskusjonsnivået som blir standarden, og våre egne erfaringer med skolen er det eneste vi ønsker å diskutere ut ifra. Da blir vi plutselig alle eksperter på skole og lærerjobben, og det er kanskje heller ikke så rart.

Skolesosiologen Dan C. Lortie påpekte at allerede før vi starter høyere utdanning, har vi tilbragt 13 000 timer i direkte kontakt med en skolelærer. Til sammenligning har du vært 20 timer hos tannlegen, og hvis du har vært veldig uheldig kanskje en natt hos politiet. Det er derfor uunngåelig for oss å ha meninger om hva som er god utøvelse av læreryrket. Det er rett og slett ikke noe annet yrke absolutt alle har hatt så god anledning til å observere, på så nært hold og over så lang tid.

Mitt hjertesukk er likevel at dette ikke gjør alle som har vært skoleelever i stand til å si så mye om hvordan lærere mest hensiktsmessig kan utøve yrket sitt. Vi vet alle hvordan skolen oppleves for elevene, men lite om hvordan vi egentlig skal hjelpe andre til å lære. Det blir litt som å tenke at du er en god sykepleier siden du har vært en veldig oppmerksom pasient i mange år.

Om vi alle i større grad kunne legge våre egne barndomsminner på hylla, til fordel for erfarings- og forskningsbasert kunnskap om den skolen som finnes i dag, ville det vært et steg i riktig retning. Dette vil forhåpentligvis bidra til at framtidige elever får flere historier om vellykket læring, og færre ting å klage over på fest.

Ny universitetsaula (2)

Professor Gudmund Hernes, nittitallsreformene og prosjektarbeidets far, har mye å svare for. 

Advertisements

4 kommentarer to “Hvorfor er alle eksperter på skolen?”

  1. Flott poeng, og en helt avgjørende innsikt for lærerutdanningen, foreldre og alle andre som har med skolen å gjøre, å nå. Jeg er opptatt av lærerutdanningen, for der må man i større grad enn nå være klar over betydningen som «ryggmargslæreren» har. Med mindre utdanningen både i ord og handling peker veldig tydelig på hva som (forsknings- og erfaringsbasert) virker, er sjansen for at nye lærere står for ny praksis liten. Og hvis man mener alvor med snakk om ønsket om endring i skolen mot mer forskningsbasert praksis, må man i det minste slutte å sende ut stadig nye kull med nye lærere som opprettholder status quo.

  2. Interessant at så mange har meninger om skolen på en fest, mens det er noen færre av dem på denne ganske profilerte bloggen. God blogg forresten!

    Jeg startet lærerutdanningen i 1997, og etter noen år borte fra yrket startet jeg opp igjen for et halvt år siden. Har fått erfare at pedagogikken på høgskolen ikke hadde alle svarene.

    Forstår hjertesukket ditt. Mitt er den store vektleggingen på prosjekt/gruppearbeid. Jeg er en introvert selv og har alltid levert bedre resultater hvis jeg får forberede meg alene i forkant av gruppearbeidet. Da jeg startet som lærer igjen ble det tydelig at de fleste elever ønsker gruppearbeid, men at ikke alle er like klar for det. Noen mangler de nødvendige sosiale ferdighetene. Det er dessuten ikke alltid slik at det er de beste ideene som får støtte i gruppeflertallet. Derfor ønsker jeg å oppmuntre elever til inividuelt arbeid først.

    Jeg føler meg litt som Doctor House. Jeg har en verktøykasse med mye tilgjengelig verktøy og prøver samtidig å utvikle et felles språk med hjemmet, men det er ikke alltid så lett å finne frem til det som virker. Møter ofte den holdningen at det er jo så enkelt for oss lærere. Det er liksom ikke arbeid.

    Tror ikke den holdningen vil forsvinne med det første, men håper som du at fremtidige elever får mindre grunn til å lufte frustrasjonen på en fest.

  3. Samtidig er jo dette også positivt, fordi det betyr at du alltid får lov å snakke om noe interessant på fest! Jeg pleier å tenke at dette gir meg anledning til å spre det glade budskap; Jo da, det ER gøy å være lærer og jo da, det ER fint å jobbe i skolen, og NEI, vi har faktisk ikke evig ferie, vi jobber masse. Så får det da være at det ofte ender med (mitt hjertesukk) fortellingen om den gode læreren som de hadde en gang…

    • Hei!

      Du har selvfølgelig helt rett i dette! Jeg liker også godt å snakke om norske klasserom på fest. Men jeg er avhengig av en lytter som ikke er overbevist om at han (ja, det er ofte en han) vet mer enn meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

LP-modellen - læringsmiljø og pedagogisk analyse

en blogg fra Læringsmiljøsenteret for alle som arbeider med LP-modellen

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: