Vikardiktet: Kjære Kristin, nå føler jeg meg litt snytt

av Lærerråd

Arne O. Walbye, adjunkt.

Arne O. Walbye (44) er adjunkt og arbeider ved Søndre Land ungdomsskole. I tillegg til lærerutdanning har han en allsidig arbeidserfaring fra byggebransjen, industri, serviceyrket og omsorgsyrket. Walbye er opptatt av de praktiske fagene i skolen og stiller spørsmål ved måten ungdomsskolen for tiden reformeres. 

Walbye har tidligere skrevet om utviklingen mot en mer teoretisk skole, og viktigheten av et nytt tilbud om valgfag på ungdomstrinnet i Bedre skole, under overskriften «Verktøykasse uten innhold. Om veien vekk fra en virkelighetsnær og praktisk ungdomsskolen». Her skriver Walbye blant annet at vi må «sette et kritisk søkelys på forutsetningene vi har for å gi elevene gode praktiske erfaringer»; at «ulike tiltak man har gjort i skolen for å skape en mer praktisk ungdomsskole har vært halvhjertede, ved at man ikke har sikret verken tilstrekkelig kompetanse eller ressurser»; og endelig at «en elev er mer enn en framtidig arbeidstaker, lønnsmottaker og konsument […] en virkelighetsnær utdanning også må være en motkultur og stimulere til en meningsfull fritid bygd på en bredere plattform enn den moderne mediekulturen.»

Utdanningsdirektoratets oversikt over de nye valgfagene på ungdomstrinnet finner du her. Mer om Vikarinnlegg finner du her.

Kjære Kristin

I skolen vil jeg jobbe.
Jeg liker at det skjer noe nytt,
men nå føler jeg meg litt snytt.

Nå skal jeg undervise
om arbeidslivets fag.
Spennende, det blir som en ny dag!

Skal skolen bli et ok sted å være for flere, bør den kanskje bli gjort økonomisk i stand til å tilby elevene fristende ny teknologi.

Jeg vil her av meg skryte,
men også bøye meg litt ned,
fagets didaktikk, det kan jeg ikke noe med.

Før jeg ble lærer
tjente jeg til egne klær og sko.
Så, i prinsippet er vi enige vi to

Du vet vel at mange talenter
i en lærerkropp kan bo!
Uten blygsel, jeg er ganske go´.

Jeg kan å skifte motor og få bilen til å kjøre.
Spør du meg om veksthus, skal du nok få høre.

Som Solan har jeg jobbet som sagbruksarbeidermann.
I «forsen» var jeg kokk for soldat og befalingsmann.

På byggeplass slet jeg med alt mulig tungt ei lang stønn.
Senere, i «bolig», hjalp jeg til og fikk glede som ekstra lønn.

Møbelsnekkerelev. Bildet er hentet fra yrkes-EM 2010.

Så må jeg óg fortelle om en høst jeg gjorde noe rart

I nattens mulm og mørke
bygde jeg garasjen
– under Stortinget et sted!
Det var mens Kvanmo satt på tinget.
Vi hakket, grov og sprengte.
Det var et sabla spell.
Tenk på meg når du kjører derfra en sein kveld!

I sommer har jeg bygd meg hytte.
Har lyst til å sende deg et videreutdanningsgebyr.
Syns du jeg er en brysom fyr?

Jeg trives godt med muring,
snekring og litt skitt.
Men trofast mot jobb som lærer har jeg blitt.

Tro det eller ei: også jenter kan ønske seg en mer praktisk og virkelighetsnær skolehverdag.

Nå sitter jeg som lærer
med nye fag på plan.
Praktisk, det er viktig som bare fan´

Jeg vil være seriøs,
kompetent og profesjonell,
men veit itte om je får detta tel.

Et sjokk var det å finne ut
at ingen kurs kan hjelpe meg,
– studere kan jeg ei.

Jeg spurte på høgskole
og universitet,
men der de intet vet.

Elever fra linjen teknologi og forskningslære på Tromsdalen vgs beundrer sin siste kreasjon.

For fagene de innføres så hurtig
at kompetanse det får vente.
Elevene er jo så spente!

GNISTen den skal tennes.
Etter genier i matte er man på kikk
– og gjerne en innleid lektor i seismikk.

Kompetanse det er viktig,
det bør gjelde i alle fag.
Derfor dette ubehag.

Er det nok å være
kretsmester i hekk.
Forstår den gymlæreren et kvekk?

Hvis musikklæreren
kun er en loslitt trubadur,
blir klassen sikkert sur.

Mitt nye fag har sitt særpreg.
Jeg vil formidle HMS,
og arbeidsmoral, – men unngå stress.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Har øyensynlig fått adekvat etterutdanning. Får lærerne som skal undervise de nye valgfagene det samme?

Hva bør jeg vise og forklare,
og hva skal de sjøl få prøve?
Hvor lenge bør vi øve?

Kristin, du er sjefen.
Hvordan skal jeg vurdere?
Du. Hjelp meg å strukturere!

Jeg sier ikke dette for
å vippe deg av stolen.
Fagene er viktige for samfunnet og skolen.

Men kanskje min bakgrunn
gjør at jeg vet
– at til reformen trenger vi mer enn en potet.

Legg igjen en kommentar

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

