Vikarposten: En vikarlærers erfaringer

av Lærerråd

Kristian Ruud, pedagog og vikarlærer.

Dagens vikarpost er skrevet av Kristian Ruud – som virkelig har tatt vikarlærerkonseptet vårt på alvor. Kristian er utdannet Master i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. På søken etter fast arbeid innenfor mer voksenpedagogikk har han jobbet mange vikartimer på skole, og syns det er spennende å se skolen fra innsiden. Har ellers mye erfaring fra ungdoms- og frivillighetsarbeid innen idretten.

Kristian funderer ofte på hvorfor vi ofte gjør ting slik vi alltid har gjort det og hva som skal til for å gjøre skolen mer dynamisk – og blir stadig forbauset over hvor ofte teori blir tolket som praksis, og hvor ofte praksis bryter med teori.

Dette innlegget er først og fremst basert på erfaringer fra møter med ulike elevgrupper som vikarlærer på enkelttimebasis – en krevende situasjon dersom man kommer skjevt ut, men det finnes tips som gjør jobben enklere.

Faglærers forberedelser
Den første og svært viktige delen av vikartimen er informasjon og materiell du får av læreren du skal holde timen for. Følgende informasjon er viktig å få, for å kunne gjennomføre en god time:

  • God forklaring på timen, innhold, oppgaver, arbeidsmetoder
  • Læreverk for faget
  • Klasselister og gjerne klassebilde, for å unngå at noen jukser med navn osv.
  • Hva som er vanlige kriterier for anmerkninger, både orden og oppførsel
  • Generelle tips og hvordan klassen vanligvis oppfører seg og hvilke regler som allerede er etablert i klassefellesskapet.
  • Generell informasjon om datamaskiner, projektor og lignende

Dersom alle disse punktene er i orden, er alle forutsetningene lagt for at en god vikartime skal kunne gjennomføres, fra lærerens side.  Hva er det så vikaren må huske på for å klare å håndtere en elevmasse man møter for første og noen ganger siste gang?

Vikarens forberedelser

  • Sett deg godt inn i den informasjonen du får av faglærer
  • Sett deg godt inn i skolens generelle regler
  • Vær klar over rollen du skal innta:
    1. Det å være vikarlærer er en stor utfordring. Det er lett å velge en strategi ovenfor elevmassen der man ønsker å være ålreit. Elevene er lure, de er ofte 20–30 stykker, og av egen erfaring er dette en strategi som ofte går galt, fordi du slipper kontrollen og spiller ballen over til elevene, som gjerne benytter muligheten til å gjøre alt annet enn å være ålreite tilbake.
    2. Tål å være upopulær. Det er ikke morsomt å høre på utallige kommentarer om hvor kjip, streng og tullete man er, men det er nødvendig for å raskt kunne få kontroll over klassen og starte timen.
    3. Begynn timen med å presentere deg selv, si hvorfor du er der og hvorfor ikke faglærer er der. Fortell at det ikke er noen grunn til å oppføre seg annerledes og si litt om hva timen skal inneholde. Skriv viktig informasjon på tavla.
    4. Gjør så opprop fra fraværslisten og sjekk mot klassebilde. Er det en plasseringsoversikt, sørg for at den blir overholdt.
    5. Avklar tidlig hvilken oppførsel som er uakseptabel og sett anmerkninger så tidlig som mulig ved uakseptabel oppførsel.
    6. Sett i gang med undervisningen. Dersom du kjenner stoffet og har mulighet til å undervise, gjør dette. Kjenner du ikke stoffet, er det lurt å la elevene jobbe selvstendig med materialet mens du leser deg opp og så gjennomgår på tavlen.
    7. Ved slutten av timen. Sørg for at alle får med seg eventuelle beskjeder. Gi klassen en kort, men konkret oppsummering av hvordan du mener timen har gått, både med tanke på arbeidsmengde og oppførsel.
    8. Når du har sendt elevene ut/hjem, skriv så et kort notat til faglærer om hvordan timen har gått. Hvem som har utmerket seg positivt og hvem du eventuelt mener ikke oppførte seg godt.  Legg dette sammen med alt annet utstyr tilbake på avtalt plass.

Følges veiledningen fra Kristian, unngår man kanskje å ende opp som han her etter endt vikartime.

Dette er bare en liten veiledning basert på egen erfaring. Det er sikkert mange flere som har gode tips til hvordan man gjennomfører gode vikartimer.  Utfordringen er, som nevnt i punkt 2, å være litt upopulær for å holde roen i klassen, men dette ser jeg på som den viktigste faktoren for at elevene skal få den undervisningen de har krav på.

Erfaringene er basert på timer i ungdomsskolen med relativt sterke faglige elever og det vil være interessant å høre erfaringer fra andre som jobber med klasser med større spredning i nivå, sosial bakgrunn og kultur. 

I tillegg til de vanlige bloggerne her på Lærerråd, vil vi også gjerne ha bidrag fra andre engasjerte skolefolk. Ønsker du å skrive et vikarinnlegg, kan du lese mer om det her.

Advertisements

2 kommentarer to “Vikarposten: En vikarlærers erfaringer”

  1. Dette minner meg om en bloggpost jeg skrev da jeg var midt i praksisperioden min på PPU (opplevelsen av å komme til en skole som lærerstudent i praksis overlapper jo litt med det å komme dit som vikarlærer), som også var en «veiledning», om enn med litt andre fortegn.

    Jeg hadde nok ikke en like positiv vinkling på det jeg skrev, da jeg nok opplevde å bli kastet ut på dypt vann i en litt ukjent verden, hvor jeg følte at jeg måtte klare det aller meste på egen hånd, og at det kostet mer enn det smakte å be andre om hjelp. Derav punchlinen i min post, som er «kun alt»: http://sporetterspor.blogspot.no/2011/09/tre-bud-til-en-ung-lrerstudent-i.html

  2. Interessante og fornuftige momenter om hvordan man kan takle vikarlærerrollen. Skal skrive meg dette bak øret om jeg noen gang havner i PP-tjensten. Legger til bloggen deres i blogglisten på min blogg.

    http://hjernefakta.blogspot.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

LP-modellen - læringsmiljø og pedagogisk analyse

en blogg fra Læringsmiljøsenteret for alle som arbeider med LP-modellen

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

ikt skole endringsledelse strategi organisasjonskultur

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: