Vikarposten: Urettferdig poengberegning for dyslektikere

av Lærerråd

Åsne Midtbø Aas

[Oppdatering 27.08.2012: Til NRK sier Kunnskapsminister Kristin Halvorsen at «forslaget [om å gi karakteren null til dyslektikere med fritaksfag] var urettferdig», og har nå trukket det tilbake.]

Dette vikarinnlegget er skrevet av Åsne Midtbø Aas, som er pedagog i Dysleksi Norge. Åsne er særlig engasjert i elever som har lese- og skrivevansker. Hun tvitrer som @Sjova, og kan kontaktes på aasne@dysleksinorge.no

Bakgrunnen for at vi oppfordret Åsne til å skrive om dette temaet, var denne artikkelen på nrk.no, hvor det står at Udir har tolket opplæringsloven dit hen at elever med dysleksi skal få karakteren null i sine fritaksfag.

I et brev datert 16. mai 2012, sendt fra Utdanningsdirektoratet (Udir) til fylkesmenn, fylkeskommuner, kommuner, og private og offentlige grunnskoler, kommer det frem at for elever som er fritatt fra vurdering med karakter etter forskrift til Opplæringslovens § 3-20, skal skolen føre «Fritatt» i rubrikken for standpunktkarakter. I forhold til poengberegningen skal «Fritatt» telles som 0-verdi i poengberegningen ved inntak til videregående opplæring.

Tidligere har Udir uttalt at «For elever som er fritatt fra vurdering med karakter i fag, skal faget ikke telle med i beregningen av gjennomsnittet. Faget/fagene må da trekkes ut før gjennomsnitt beregnes.»

Her har Udir igjen valsa over brukerorganisasjonene, sikkert også lærerorganisasjonene. Ingen høring, ingen demokratisk prosess, bare et lite brev. Igjen kan fylkeskommunene selv velge når de vil starte med dette. Fylkesmannen i Oslo og Akershus valgte å vente. Forstår Udir konsekvensene av dette? Det er nemlig ikke slik at elever med fritak av karakter automatisk kommer inn på særskilt grunnlag, hvor havner de da?

Etter å ha jobba et langt liv i skolen, og de siste tre årene i Dysleksi Norge, begynner jeg å bli mektig lei av byråkrater som finner på «lure» ting, uten å se på konsekvensene. Vi opplevde det samme når PC-støtta ble fjerna. Mye uklarhet der ute, lokale tolkninger og svært mange frustrerte elever, lærere og foreldre.

Det finnes noe som heter brukermedvirkning, og det kan det være ganske smart å komme i gang med. Både Dysleksi Norge og ADHD Norge representerer høyfrekvente vansker som er i alle klasserom. Begge organisasjonene har skrevet brev til Udir om dette, ingen svar. Min konklusjon etter tre år i denne bransjen: Udir snakker om brukermedvirkning, men praktiserer det bare på papiret. Grunnen til at en skal snakke med de som sitter med problemet, er at de ofte vet hvordan problemet kan løses. Med mitt kjennskap til norske lærere, rektorer og PPT-ansatte, vil mange bli svært opprørte når dette blir kjent.

Jeg er enig med Udir i at fritaksregelen noen ganger brukes for ofte. Vi opplever ofte at elever med lese- og skrivevansker blir tilbudt å slippe karakter i engelsk, uten at noen opplyser om de alvorlige konsekvensene dette har. Fritak for karakter kan være en sovepute for noen skoler, dessverre. Hvis det er dette Udir vil til livs, må det brukes andre metoder. Her heller de ut barnet med badevannet. Konsekvensene blir atter en gang: flere som ramler ut …

I tillegg til de vanlige bloggerne her på Lærerråd, vil vi også gjerne ha bidrag fra andre engasjerte skolefolk. Ønsker du å skrive et vikarinnlegg, kan du lese mer om det her.

Advertisements

2 kommentarer to “Vikarposten: Urettferdig poengberegning for dyslektikere”

  1. Statsråden har idag trekt forslaget. Håper UDIR blir flinkere til å drøfte sine «gode» ideer med brukerorganisasjonene! http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8296857

  2. God nyhet! Kanskje du/vi kan ta litt av æren for den samlede oppmerksomheten denne saken fikk, slik at ministeren måtte inn og ta en avgjørelse?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

%d bloggers like this: