Eivind Solfjell

av Eivind Solfjell

Litt om meg, relevant for herværende formål:

Etter å ha vokst opp i en lærerfamilie var det én ting jeg var sikker på at jeg aldri skulle bli: Lærer. Dedikasjon og lojaliteten til yrket og elevene mine foreldres lange kvelder med forberedelser og rettebunker bar vitnesbyrd om, sammenholdt med den ofte totale mangel på interesse og takknemlighet jeg og mine klassekamerater lot våre lærere bli til del, trodde jeg til sammen skulle utgjøre en idiotsikker vaksine mot selv å velge det yrket.

Likevel, etter fullført grunnopplæring stod jeg igjen med en klar oppfatning om at mine siste tretten år måtte kunne ha blitt organisert på en mye bedre måte – hvordan for eksempel fremme en motivasjon og entusiasme blant elevene som matcher dedikasjonen blant lærerne? – og med et forsett om at jeg ville bidra til å finne ut litt mer om hvordan det kunne gjøres. Etter noen års ørkenvandring – blant annet med utforskning av forskjellige former for «alternativ» pedagogikk, og noen år som barnehageonkel – ble det derfor likevel en lærerutdanning på meg.

Fortsatt stritter jeg nok litt imot, noe som kan være en delvis årsak til at jeg har valgt språk foran skole som fordypning i min master, som jeg påbegynner denne høsten (2012). Jeg vil likevel opprettholde kontakten med feltet; deltagelsen her på Lærerråd blir for meg en meget konkret måte å gjøre det på.

Som noen kanskje vil vite, har jeg allerede gitt uttrykk for mer og mindre sterke meninger om mangt som har med skole å gjøre på min egen blogg; noen vil kanskje oppdage at jeg resirkulerer litt gammelt materiale; til dem må jeg bare beklage (når det er sagt, det er knapt noe debattfelt hvor tematikken er så syklisk og repetitiv som i skoledebatten); jeg skal likevel etterstrebe å etterleve originalitetskravene alle tekster stilles overfor, så langt det lar seg gjøre.

En verdifull erfaring fra tiden på Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo, og da i særdeleshet programmets programutvalg, var at gode tanker blir til mye bedre løsninger om de tenkes sammen. Jeg håper at jeg kan gi mitt besyv til at Lærerråd som helhet kan bidra til å bringe konstruktive stemmer inn i den gode samtalen om skole.

Jeg tvitrer som @eivindsolfjell, og kan kontaktes på eivindsolfjell@hotmail.com.

2 kommentarer to “Eivind Solfjell”

  1. Her nettopp lest din kommentar: Om solidaritet mellom skolene – glimrende, men kanskje vel optimistisk å håpe på solidaritet mellom skolene/lærerne – et viktig budskap bør imidlertid sendes

    • Takk for det!

      Selv om det er mye å håpe på, er det jo lov å håpe!

      Mange konkrete politiske grep på flere nivåer som er tatt de siste årene – oppløsningen av lærerrådene; nedleggelse av rektorkollegiene (i hvert fall i Oslo, andre steder også?); KS’ overtagelse av lønnsforhandlingene; konkurransen mellom skoler, rektorer og skoleeiere – som direkte og indirekte har medvirket til å svekke den horisontale og tvinge frem mer vertikal lojalitet. Kan denne politikken reverseres (eventuelt inspireres av andre lands systemer til å endres), kan vi kanskje komme frem til at lærerne bør ha sin lojalitet primært hos elevene, til det mandatet de er gitt av samfunnet, og til sine profesjonelle standarder.

Legg igjen en kommentar

Rektors refleksjoner

– et profesjonsnært tenkerom

Støtt dr Lipkins forskning! http://www.microbediscovery.org/

Hvis du ser etter noe spesielt på denne siden, kan du søke på siden med eple+F eller ctrl+F

FredagsKilden

– et profesjonsnært tenkerom

Norsklærer med digitalt grensesnitt

– et profesjonsnært tenkerom

Skolestua

– et profesjonsnært tenkerom

Mattelærer'n

– et profesjonsnært tenkerom

LP-modellen - læringsmiljø og pedagogisk analyse

en blogg fra Læringsmiljøsenteret for alle som arbeider med LP-modellen

Skoleprat med Hanne Sand

Sterke meninger om norsk skole

Sparringmamma

– et profesjonsnært tenkerom

Meldingsboka

Blogg om skole, barnehage og utdanning. Og Utdanningsforbundet.

Mindblog | Roger Steinbakk

– et profesjonsnært tenkerom

Barnehagske betraktninger

– et profesjonsnært tenkerom

Kjetil - about maths

- didactics and digital solutions in maths

dalstroka-innafor.net

skribleri frå Hr. Sinnes

8c - 10c

Blogging fra Hinna skole

Lektor Thues tavle

– et profesjonsnært tenkerom

Eva 2.0

Brenner for digital kompetanse og god læring

LPU

– et profesjonsnært tenkerom

LIV MARIE SCHOUs ARENA

– et profesjonsnært tenkerom

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Dysleksidama

– et profesjonsnært tenkerom

Knut Michelsens blogg

– et profesjonsnært tenkerom

Best praksis

– et profesjonsnært tenkerom

Lærerrommet

– et profesjonsnært tenkerom

Ut av uføre(t)

– et profesjonsnært tenkerom

